A randomized trial of the Caregiver Interaction Profile (CIP) training with childcare providers: the Copenhagen Daycare Project study protocol
Udgivelsens forfattere:
- Sophie Reijman
- Clara Christensen Vieira
- Tina Wahl Haase
- Katrien O W Helmerhorst
- Maiken Pontoppidan
- Sofie Amalie Grosen
- Ida Egmose
- Katrine Røhder
- Mette Skovgaard Væver
Abstract
De fleste danske småbørn (0-3 år) passes i daginstitution, mange af dem på fuld tid. Nye rapporter om kvaliteten af danske daginstitutioner har vist, at i mere end en tredjedel af vuggestuerne er interaktionerne mellem omsorgspersoner og småbørn (0-3 år) af "utilstrækkelig" kvalitet, hvilket udgør en risiko for børnenes trivsel og udvikling. Effektive interventioner til at forbedre pædagogernes interaktive færdigheder er nødvendige.
Metode
I dette randomiserede kontrollerede forsøg tester vi effektiviteten af Caregiver Interaction Profile-træningen, som fokuserer på at forbedre seks vigtige interaktive færdigheder: sensitivitet, respekt for børns autonomi, strukturering og grænsesætning, verbal kommunikation, udviklingsstimulering og styrkelse af positive interaktioner med andre børn. Vi vil rekruttere N = 200 pædagoger fra vuggestuegrupper i København (n = 100 træningsgruppe, n = 100 venteliste kontrolgruppe).
Vores primære resultatmål er pædagogernes færdigheder inden for de seks interaktive områder, observeret ved videooptagelser af interaktioner i vuggestuegrupperne. Det sekundære mål med vores undersøgelse er at teste, om træningen styrker børns sociale, emotionelle og sproglige udvikling. Vi sigter mod at rekruttere N ≈ 500 børn fra de deltagende pædagogers vuggestuegrupper (n ≈ 250 træningsgruppe, n ≈ 250 venteliste kontrolgruppe). Vi måler social, emotionel og sproglig udvikling med forskellige standardiserede spørgeskemaer, udfyldt af forældre og pædagoger.
Diskussion
Hvis træningen er effektiv til at forbedre pædagogers interaktive færdigheder, vil dette være et vigtigt grundlag for fremtidig implementering, for eksempel ved at tilbyde træningen som en del af pædagoguddannelsen. Fremtidig forskning bør også evaluere, om Caregiver Interaction Profile-træningen er effektiv for pædagoger til ældre børn (3-5 år) i danske børnehaver.
Forsøgsregistrering
Dette forsøg er registreret på clinicaltrials.gov som "Testing the Effects of the Caregiver Interaction Profile Training on the Interactive Skills of Daycare Providers (CDP)" med registreringsnummer NCT05654116. Registreringsdato: 12/01/2022.
Udgivelsens forfattere
- Sophie ReijmanClara Christensen VieiraTina Wahl HaaseKatrien O W HelmerhorstMaiken PontoppidanSofie Amalie GrosenIda EgmoseKatrine RøhderMette Skovgaard Væver
Om denne udgivelse
Publiceret i
BMC Psychology