Analyse af udfordringer i uddannelsessektoren i Grønland
Udgivelsens forfattere:
- Jonatan Kjældgaard Jensen
- Niels Jørgen Mau Pedersen
- Arbejdsmarked
- Ledelse og implementering
- Økonomi og styring
- Socialområdet
- Børn, unge og familie
- Dagtilbud, skole og uddannelse Arbejdsmarked, Ledelse og implementering, Økonomi og styring, Socialområdet, Børn, unge og familie, Dagtilbud, skole og uddannelse
Formålet med forundersøgelsen er at afdække og belyse de udfordringer, der er i den grønlandske uddannelsessektor. Det gælder særligt de udfordringer, der er med at få flere til at begynde på en ungdomsuddannelse, at få flere til at gennemføre en ungdomsuddannelse og i det hele taget at skabe gode og effektive studieforløb. Resultaterne i denne undersøgelse skal benyttes som vidensmæssig baggrund, når finansieringsmodellen i sektoren senere i projektet skal analyseres.
Stor variation mellem kommuner – og betragteligt frafald på uddannelserne
Her er de væsentligste resultater fra analysen:
- Allerede i folkeskolen i Grønland er der en betydelig variation mellem kommunerne med hensyn til, hvordan elevernes niveau er, og hvordan niveauet har udviklet sig. Det er muligt, at rammebetingelser som for eksempel elevernes sociale baggrund kan forklare forskellene. Men det er værd at bemærke, at udviklingen varierer mellem de enkelte hovedfag – grønlandsk, dansk, engelsk og matematik – og mellem skoler i byer og bygder.
- Der er derfor også forskel mellem kommunerne på, hvor stor en andel af en årgang der begynder på en ungdomsuddannelse.
- Der er – med variationer mellem de enkelte uddannelsesinstitutioner – et betragteligt antal ungdomsuddannelsesforløb, der ender med frafald set i forhold til antallet af gennemførte uddannelsesforløb.
- Der er bemærkelsesværdige forskelle mellem uddannelsesinstitutionerne, når vi ser udgifterne pr. gennemført forløb – også selvom vi i udgangspunktet må forvente forskelle mellem uddannelsesinstitutionerne i udvikling og niveau for bevilgede enhedsudgifter.
- På flere uddannelsesinstitutioner kommer de unge relativt langt i deres forløb, før de afbryder uddannelsen.
- Grønlands Selvstyre anvender allerede i dag i vidt omfang aktivitetsbestemt finansiering, men forundersøgelsen rejser spørgsmålet, i hvilket omfang finansieringsformen er indrettet, så den er målrettet de ønskede resultater og aktiviteter.
Metode
Emnet for analysen er belyst via en række statistiske kilder samt tidligere gennemførte analyser og redegørelser. Der er ikke på dette stadium af undersøgelsen gennemført samtaler og interview med bl.a. institutionsledere i væsentligt omfang.
Udgivelsens forfattere
- Jonatan Kjældgaard JensenNiels Jørgen Mau Pedersen
Om denne udgivelse
Finansieret af
Naalakkersuisut, Grønlands SelvstyreUdgiver
VIVE - Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd