Bilvalg, energieffektivitet og prisen på brændstof
Udgivelsens forfattere:
- Søren Arnberg
- Thomas Bue Bjørner
- Mogens Fosgerau
- Morten Marott Larsen
Den teknologiske udvikling har gjort det muligt at købe biler, der kører stadig længere på literen. Bilkøbere lægger imidlertid vægt på andre ting end blot energieffektiviteten, når de køber bil, for eksempel rumlighed, komfort og sikkerhed. Den gennemsnitlige energieffektivitet er derfor mindre, end hvad der teknisk er muligt.
Undersøgelsen viser, at en stigning i prisen på brændstof i højere grad vil få forbrugerne til at vælge mere energieffektive personbiler, men effekten er relativt beskeden. For eksempel vil en stigning i brændstofprisen på 10% lede til en gennemsnitlig forbedring i energieffektiviteten på 0,7%.
Dette resultat skal dog ses i sammenhæng med, at øgede priser på brændstof påvirker det samlede energiforbrug på flere måder end gennem valg af nye personbiler. Således viser tidligere undersøgelser, at højere brændstofpriser mindsker bilkørslen og på længere sigt også leder til en reduktion i det samlede antal biler.
Udgivelsens forfattere
- Søren ArnbergThomas Bue BjørnerMogens FosgerauMorten Marott Larsen
Om denne udgivelse
Udgiver
AKF Forlag