Børn med handicap – indskrivning og skoleskift på de frie grundskoler
Udgivelsens forfattere:
Socialområdet
Dagtilbud, skole og uddannelse
Socialområdet, Dagtilbud, skole og uddannelse
Undersøgelsen belyser, om privatskoler i forhold til børn med handicap har den samme rummelighed som offentlige skoler har, eller om der sker en forskelsbehandling. Der har været rejst spørgsmål om, hvorvidt tilskudsregler kan give privatskoler et incitament til at undgå eller skille sig af med elever, som har brug for en ekstra indsats, og om der på den ene eller anden måde er et pres for at disse elever skal over i den offentlige skole.
Undersøgelsen er udført for Defactum ved Region Midtjylland og Institut for Menneskerettigheder.
Undersøgelsen tager højde for, at der er flere typer privatskoler i forhold til forældregruppens sociale sammensætning, og at nogle skoler har haft særlige programmer, der kan have betydning for deres rummelighed (fx PALS). Undersøgelsen inddrager endvidere en række forhold, som vedrører forældrenes sociale baggrund, og belyser problemstillingen ud fra et registermateriale omfattende en stor gruppe børn. Analysen ser på udviklingen i elevsammensætningen på skolerne, og på om der er en tendens i skoleskift.
Udgivelsens forfattere
Om denne udgivelse
Udgiver
VIVE - Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd