Spring til...

  • Hovedindhold
  • Indholdsfortegnelse
  • Sidefod
  • English en
Rapport 29. MAR 2022
  • Dagtilbud, skole og uddannelse
  • Dagtilbud, skole og uddannelse

Casestudier af kapacitetsopbygning gennem specialpædagogisk sparring og samarbejde på almenskoler.

Delrapport 3. Inkluderende læringsmiljøer og specialpædagogisk bistand.

Udgivelsens forfattere:

  • Thyge Tegtmejer
  • Julie Schou Nicolajsen
  • Amanda Bech
  • Nanna Høygaard Lindeberg
  • Dagtilbud, skole og uddannelse
  • Dagtilbud, skole og uddannelse
Modelfoto: Ricky John Molloy/VIVE
Sparringsmuligheder skal understøtte de pædagogiske medarbejderes arbejde med at tilpasse læringsmiljøet til elevernes særlige undervisningsmæssige behov.
Download udgivelsen Hent rapporten om casestudier af kapacitetsopbygning
Download udgivelsen Hent rapporten om casestudier af kapacitetsopbygning
  • Thyge Tegtmejer

    Seniorforsker

    33 69 77 47
    thte@vive.dk

Kommunerne tilrettelægger på forskellig vis deres arbejde med at tilvejebringe specialpædagogiske sparringsmuligheder for lærere og pædagoger i almenskolen. Baggrunden er blandt andet kommunernes forskellighed. Formålet er det samme – at sparringsmulighederne skal understøtte de pædagogiske medarbejderes arbejde med at tilpasse læringsmiljøet til elevernes særlige undervisningsmæssige behov.

Denne rapport er en af fem, som VIVE har udarbejdet for Styrelsen for Undervisning og Kvalitet på baggrund af en række undersøgelser af inkluderende læringsmiljøer og specialpædagogisk bistand.

Kommuner og skoler har i disse år stort fokus på at forbedre læreres og pædagogers adgang til specialpædagogisk sparring og samarbejde. Sparrings- og samarbejdsmulighederne har til formål at understøtte almenskolernes arbejde med at skabe inkluderende læringsmiljøer og med løbende at tilpasse skolens rammer til særlige undervisningsmæssige behov hos eleverne. Kommunerne adskiller sig på en række centrale punkter, hvorfor der ikke er én løsning, som er den bedste for alle. Rapporten analyserer derfor tre forskellige kommuners arbejde med at opbygge sparringskapacitet.

Resultater

Kommune nummer 1 har opbygget et udgående videnscenter bestående af medarbejdere fra en specialskole. Disse medarbejdere har indgående kendskab til specialpædagogiske tilgange og kan rekvireres af skolerne til at yde sparring og til at indgå direkte i undervisningsforløb.

Kommune nummer 2 har opbygget en gren af PPR med konsultative medarbejdere, som kan yde sparring og indgå i samarbejde med lærere og pædagoger på kommunens skoler. PPR-medarbejderne kan rekvireres og har også en fast tilknytning til en række skoler.

Kommune nummer 3 har organiseret et specialpædagogisk indsatsteam på hver skole. Disse teams består af specialpædagogiske ressourcemedarbejdere, som kan yde sparring og indgå i samarbejde med lærere og pædagoger på skolerne.

Hver af disse organiseringer har deres egen baggrund samt styrker og begrænsninger, som udfoldes og belyses i analysen.

Metode

Undersøgelsen er baseret på kvalitative data indsamlet i tre kommuner.

Om evalueringen af inklusion og inkluderende læringsmiljøer

Inklusion er en central skolepolitisk målsætning. Der er igennem en årrække foretaget en række lovgivningsmæssige, kommunale og lokale initiativer for at fremme og udvikle arbejdet med inkluderende læringsmiljøer i kommuner og skoler. I 2016 blev der gennemført et Inklusionseftersyn, der blandt andet belyste arbejdet med omstillingen til inklusion og udmundede i en række anbefalinger. Regeringen og KL blev med ”Aftale om kommunernes økonomi for 2020” enige om at igangsætte en evaluering af inklusion og inkluderende læringsmiljøer. Formålet er at følge op på udviklingen siden Inklusionseftersynet i 2016.

Samlet set behandler undersøgelsen en bred vifte af temaer og undersøgelsesspørgsmål. Undersøgelsen er afrapporteret i fem delrapporter:

  • Støtte, støttebehov og elevresultater. Delrapport 1. Inkluderende læringsmiljøer og specialpædagogisk bistand
  • Styring, organisering og faglig praksis. Delrapport 2. Inkluderende læringsmiljøer og specialpædagogisk bistand
  • Casestudier af kapacitetsopbygning gennem specialpædagogisk sparring og samarbejde på almenskoler. Delrapport 3. Inkluderende læringsmiljøer og specialpædagogisk bistand
  • Ramme for opgørelse og sammenligning af udgifter til specialundervisning og inklusionsunderstøttende indsatser. Delrapport 4. Inkluderende læringsmiljøer og specialpædagogisk bistand
  • Kortlægning af læreres kompetenceudvikling vedrørende arbejdet med børn med særlige behov. Delrapport 5. Inkluderende læringsmiljøer og specialpædagogisk bistand.

I tilknytning til undersøgelsen er også udarbejdet følgende publikationer:

  • Kortlægning af mellemformer – Litteratur- og praksiskortlægning af kombinationer af special- og almenundervisning
  • Mellemformer – en kombination af almen- og specialundervisning. Casestudier af mellemformer på to skoler.

Udgivelsens forfattere

  • Thyge TegtmejerJulie Schou NicolajsenAmanda BechNanna Høygaard Lindeberg

Om denne udgivelse

  • Finansieret af

    Styrelsen for Undervisning og Kvalitet
  • Udgiver

    VIVE - Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd
Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd leverer viden, der bidrager til at udvikle velfærdssamfundet og til at styrke kvalitetsudvikling, effektivisering og styring i den offentlige sektor både i kommuner, regioner og nationalt.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Få vores nyeste viden serveret i din indbakke - hver uge!

Nyhedsbrev
Tlf: 44 45 55 00
Mail: vive@vive.dk
EAN: 5798000354845
CVR: 23 15 51 17
  • Nyheder og debat
  • Presse
  • Kontakt
  • Ledige stillinger
  • Tilgængelighedserklæring

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Få vores nyeste viden serveret i din indbakke - hver uge!

Nyhedsbrev