Skip til indhold
Få vores nyhedsbrev
Da En
  • Udgivelser
  • Medarbejdere
  • Undersøgelser i gang
  • Temaer
  • Om VIVE
  • Nyheder
  • Arrangementer
  • Projektforløb
  • Centre og netværk
  • Kontakt
  • Presse
  • Vi tilbyder
Da / En
Tilmeld nyhedsbrev
Del
Rapport, ­29. marts 2022

Casestudier af kapacitetsopbygning gennem specialpædagogisk sparring og samarbejde på almenskoler.

Delrapport 3. Inkluderende læringsmiljøer og specialpædagogisk bistand.

Kommunerne tilrettelægger på forskellig vis deres arbejde med at tilvejebringe specialpædagogiske sparringsmuligheder for lærere og pædagoger i almenskolen. Baggrunden er blandt andet kommunernes forskellighed. Formålet er det samme – at sparringsmulighederne skal understøtte de pædagogiske medarbejderes arbejde med at tilpasse læringsmiljøet til elevernes særlige undervisningsmæssige behov.

Thyge Tegtmejer , Julie Schou Nicolajsen , Amanda Bech & Nanna Høygaard Lindeberg
Folkeskole, Inklusion
Hent rapporten om casestudier af kapacitetsopbygning
Sparringsmuligheder skal understøtte de pædagogiske medarbejderes arbejde med at tilpasse læringsmiljøet til elevernes særlige undervisningsmæssige behov. Modelfoto: Ricky John Molloy/VIVE

Kontakt

Thyge Tegtmejer Forsker, ph.d. M: 33 69 77 47 thte@vive.dk

Denne rapport er en af fem, som VIVE har udarbejdet for Styrelsen for Undervisning og Kvalitet på baggrund af en række undersøgelser af inkluderende læringsmiljøer og specialpædagogisk bistand.

Kommuner og skoler har i disse år stort fokus på at forbedre læreres og pædagogers adgang til specialpædagogisk sparring og samarbejde. Sparrings- og samarbejdsmulighederne har til formål at understøtte almenskolernes arbejde med at skabe inkluderende læringsmiljøer og med løbende at tilpasse skolens rammer til særlige undervisningsmæssige behov hos eleverne. Kommunerne adskiller sig på en række centrale punkter, hvorfor der ikke er én løsning, som er den bedste for alle. Rapporten analyserer derfor tre forskellige kommuners arbejde med at opbygge sparringskapacitet.

Resultater

Kommune nummer 1 har opbygget et udgående videnscenter bestående af medarbejdere fra en specialskole. Disse medarbejdere har indgående kendskab til specialpædagogiske tilgange og kan rekvireres af skolerne til at yde sparring og til at indgå direkte i undervisningsforløb.

Kommune nummer 2 har opbygget en gren af PPR med konsultative medarbejdere, som kan yde sparring og indgå i samarbejde med lærere og pædagoger på kommunens skoler. PPR-medarbejderne kan rekvireres og har også en fast tilknytning til en række skoler.

Kommune nummer 3 har organiseret et specialpædagogisk indsatsteam på hver skole. Disse teams består af specialpædagogiske ressourcemedarbejdere, som kan yde sparring og indgå i samarbejde med lærere og pædagoger på skolerne.

Hver af disse organiseringer har deres egen baggrund samt styrker og begrænsninger, som udfoldes og belyses i analysen.

Metode

Undersøgelsen er baseret på kvalitative data indsamlet i tre kommuner.

Om evalueringen af inklusion og inkluderende læringsmiljøer

Inklusion er en central skolepolitisk målsætning. Der er igennem en årrække foretaget en række lovgivningsmæssige, kommunale og lokale initiativer for at fremme og udvikle arbejdet med inkluderende læringsmiljøer i kommuner og skoler. I 2016 blev der gennemført et Inklusionseftersyn, der blandt andet belyste arbejdet med omstillingen til inklusion og udmundede i en række anbefalinger. Regeringen og KL blev med ”Aftale om kommunernes økonomi for 2020” enige om at igangsætte en evaluering af inklusion og inkluderende læringsmiljøer. Formålet er at følge op på udviklingen siden Inklusionseftersynet i 2016.

Samlet set behandler undersøgelsen en bred vifte af temaer og undersøgelsesspørgsmål. Undersøgelsen er afrapporteret i fem delrapporter:

  • Støtte, støttebehov og elevresultater. Delrapport 1. Inkluderende læringsmiljøer og specialpædagogisk bistand
  • Styring, organisering og faglig praksis. Delrapport 2. Inkluderende læringsmiljøer og specialpædagogisk bistand
  • Casestudier af kapacitetsopbygning gennem specialpædagogisk sparring og samarbejde på almenskoler. Delrapport 3. Inkluderende læringsmiljøer og specialpædagogisk bistand
  • Ramme for opgørelse og sammenligning af udgifter til specialundervisning og inklusionsunderstøttende indsatser. Delrapport 4. Inkluderende læringsmiljøer og specialpædagogisk bistand
  • Kortlægning af læreres kompetenceudvikling vedrørende arbejdet med børn med særlige behov. Delrapport 5. Inkluderende læringsmiljøer og specialpædagogisk bistand.

I tilknytning til undersøgelsen er også udarbejdet følgende publikationer:

  • Kortlægning af mellemformer – Litteratur- og praksiskortlægning af kombinationer af special- og almenundervisning
  • Mellemformer – en kombination af almen- og specialundervisning. Casestudier af mellemformer på to skoler.

Om denne udgivelse

Finansieret af:

Styrelsen for Undervisning og Kvalitet

Udgiver:

VIVE - Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd

Mere fra samme undersøgelse

Rapport, 29. marts 2022 Støtte, støttebehov og elevresultater
Rapport, 29. marts 2022 Ramme for opgørelse og sammenligning af udgifter til specialundervisning og inklusionsunderstøttende indsatser
Rapport, 29. marts 2022 Styring, organisering og faglig praksis
Læs også
  1. Notat

    Evaluering af velfærdsaftaler i syv kommuner

  2. Debatindlæg

    Seniorforsker: Mobning hærder ikke. Det handler om at gøre andre fortræd

  3. Undersøgelse i gang

    VIVE undersøger normeringer i de danske fritidstilbud

  4. Rapport

    Middelfart lykkes langt hen ad vejen med inkluderende læringsmiljøer

  5. Undersøgelse i gang

    Evaluering af indsats til at styrke ordblindes læsning og stavning

  6. Nyhed

    Webinar: Hvad er erfaringerne med mellemformer mellem almen- og specialundervisning?

  7. Rapport

    Læringsfællesskab er lykkedes i Rødovre Kommune

  8. Nyhed

    Styring, organisering og faglig praksis

  9. Nyhed

    Kortlægning af mellemformer

  10. Videnshæfte

    Læs om Mellemformer – en kombination af almen- og specialundervisning

Tilmeld nyhedsbrev
Del

Tlf: 44 45 55 00

Mail: vive@vive.dk

EAN: 5798000354845

CVR: 23 15 51 17

KontaktPresseJob i VIVETilgængelighedserklæring

VIVE – Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd leverer viden, der bidrager til at udvikle velfærdssamfundet og til at styrke kvalitetsudvikling, effektivisering og styring i den offentlige sektor både i kommuner, regioner og nationalt.

Vores nyeste viden i din indbakke hver uge.

Tilmeld nyhedsbrev
Følg os