Skip til indhold
Få vores nyhedsbrev
Da En
  • Udgivelser
  • Medarbejdere
  • Undersøgelser i gang
  • Temaer
  • Om VIVE
  • Nyheder
  • Arrangementer
  • Projektforløb
  • Centre og netværk
  • Kontakt
  • Presse
  • Vi tilbyder
Da / En
Tilmeld nyhedsbrev
Del
Rapport, ­2. oktober 2014

Daginstitutionens betydning for børns udvikling

En forskningsoversigt

Igennem de seneste årtier er der sket en omfattende udvidelse af antallet af daginstitutionspladser. Denne forskningsoversigt opsamler nationale og internationale forskningsresultater om effekterne af daginstitutionens betydning for børns udvikling. Forskningsoversigten viser, at ændringer af de strukturelle parametre såsom normering, gruppestørrelse, personalets uddannelse osv. har indflydelse på dagpasningens kvalitet og børnenes udvikling.

Mogens Christoffersen , Anna-Katharina Højen-Sørensen & Laura Laugesen
Børn og unge, Dagtilbud, Social arv og mobilitet
Download udgivelsen

Flere forskere konkluderer, at det er interaktionen mellem børn og voksne, der er det allervigtigste for kvaliteten i daginstitutionerne. Derfor har normeringer og gruppestørrelser betydning. Pædagogisk uddannet personale spiller også en væsentlig rolle for børnenes udvikling. Børnehaver, der brugte legeaktiviteter til at udvikle sociale, følelsesmæssige, kognitive og kreative færdigheder, fik de bedste resultater.

På længere sigt viser forskningen også gode resultater. De børn, der har gået i vuggestuer og børnehaver af høj kvalitet, klarer sig bedre i skolen og får bedre uddannelse og job. Færre kommer på overførselsindkomster eller ender i kriminalitet. Forskningen viser også, at det især er sårbare eller socialt udsatte børn, der har størst gavn af de universelle tilbud, som daginstitutioner tilbyder.

Denne rapport er udarbejdet med økonomisk støtte fra BUPL, Børne- og Ungdomspædagogernes Landsforbund.

Om denne udgivelse

Udgiver:

SFI - Det Nationale Forskningscenter for Velfærd

Læs også
  1. Nyhed

    Gå hjem-møde i Kbh: Hvordan giver vi anbragte unge en bedre overgang til voksenlivet?

  2. Nyhed

    Gå hjem-møde i Aarhus: Hvordan giver vi anbragte unge en bedre overgang til voksenlivet?

  3. Nyhed

    Konference om børneinddragelse og udsatte børns liv

  4. Rapport

    Udfordringer med inkluderende læringsmiljøer opfattes forskelligt i kommunerne

  5. Kronik

    Kan vi overlade anbragte unge til sig selv, når de fylder 18 år?

  6. Nyhed

    The role of mental health problems in out-of-home care youths' educational pathways: Quantitative and qualitative analysis of Danish longitudinal data

  7. Debatindlæg

    Lokale forskelle i kommunal velfærd er en naturlig konsekvens af mindre bureaukrati

  8. Notat

    Evaluering af velfærdsaftaler i syv kommuner

  9. Debatindlæg

    Seniorforsker: Mobning hærder ikke. Det handler om at gøre andre fortræd

  10. Nyhed

    Ungepanelet om efterværn

Tilmeld nyhedsbrev
Del

Tlf: 44 45 55 00

Mail: vive@vive.dk

EAN: 5798000354845

CVR: 23 15 51 17

KontaktPresseJob i VIVETilgængelighedserklæring

VIVE – Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd leverer viden, der bidrager til at udvikle velfærdssamfundet og til at styrke kvalitetsudvikling, effektivisering og styring i den offentlige sektor både i kommuner, regioner og nationalt.

Vores nyeste viden i din indbakke hver uge.

Tilmeld nyhedsbrev
Følg os