Evaluering af ”En god begyndelse – bedre historier til udsatte børn i Danmark”
Udgivelsens forfattere:
- Martin Williams Strandby
- Sara Lentz Jørgensen
- Lise Jarlstrøm Causen
- Helle Hansen
- Ledelse og implementering
- Socialområdet
- Børn, unge og familie Ledelse og implementering, Socialområdet, Børn, unge og familie
Foreningen Læs for Livet har i perioden 2018-21 gennemført indsatsen ”En god begyndelse - bedre historier til udsatte børn i Danmark” i Lolland, Horsens og Vordingborg Kommuner med støtte fra Egmont Fonden. Indsatsen retter sig mod to forskellige målgrupper af familier med små børn: Udsatte, biologiske familier med børn mellem 0-6 år, der modtager familiebehandling i hjemmet, og plejefamilier med plejebørn i alderen 0-6 år.
Formålet med ”En god begyndelse – bedre historier til udsatte børn i Danmark” er at kickstarte små børns sproglige og læringsmæssige udvikling, så de både kan klare sig bedre uddannelsesmæssigt som samfundsborgere og generelt have større livsduelighed.
Indsatsen består af et lokalt ’bibliotek’ med bøger, hvorfra de fagprofessionelle i kommunerne kan udvælge relevante bøger til deres (pleje)familier alt efter (pleje)børnenes alder og interesser. Bøgerne er gaver til (pleje)familierne og skal ikke leveres tilbage. Derudover får de fagprofessionelle og plejeforældrene inden opstart af indsatsen et endagskursus med Læs for Livet. Her præsenteres de for baggrunden for indsatsen, herunder betydningen af bøger og læsning for de (pleje)familier, de arbejder med, og de får konkret inspiration til, hvordan bøger og læsning kan integreres i dagligdagen.
Resultater for biologiske familier
Der sker en positiv ændring i forældrenes interesse i at være sammen med deres børn om bøger og læsning. Samtidig synes en lidt større del af forældrene efter projektet, at bøger og læsning er meget vigtigt, og de giver udtryk for, at de i lidt højere grad nyder at læse højt for deres børn. De føler sig samtidig mere sikre på, hvordan de kan bruge bøger og læsning sammen med deres børn. Over halvdelen af forældrene vurderer, at projektet i høj grad har givet dem ny inspiration til at bruge bøger og læsning med deres børn.
Resultaterne viser, at det er helt afgørende, at bøgerne matcher børnenes interesser for at understøtte deres interesse i bøger og lyst til læsning. Otte ud af ti forældre vurderer, at de i høj grad passer til børnene, og at deres børn har været interesserede i dem. Familierne og de fagprofessionelle fortæller samtidig, at de bruger bøgerne, de modtager. Efter projektet siger stort set alle forældre, at de bruger bøgerne dagligt eller flere gange om ugen. Det afspejler sig også i børnenes adfærd, idet der er en fremgang i, hvor ofte børnene selv opsøger bøgerne. De fagprofessionelle vurderer samlet set, at det er familiernes vaner, der har ændret sig i løbet af projektet. Ifølge de fagprofessionelle har indsatsen medført en række positive resultater for familierne; det er blandt andet bedre samvær i familien, nærvær og koncentration for børnene, børnene falder lettere til ro, bedre samarbejde mellem familie og fagprofessionel, børnene kan sætte ord på følelser samt sproglig udvikling for forældre og børn.
Resultater for plejefamilier
En del af de deltagende plejeforældre er generelt velinformerede og allerede godt i gang med at læse for deres plejebørn. Alligevel har projektet understøttet deres eksisterende forhold til bøger og læsning. Tre ud af fire plejeforældre vurderer, at projektet som helhed har bidraget til at ændre deres vaner om bøger og læsning med deres plejebørn. Plejeforældrene vurderer, at projektet har givet dem ny viden og inspiration, så de føler sig mere sikre i, hvordan de kan bruge bøger og læsning med deres plejebørn.
Resultater for de fagprofessionelle
De fagprofessionelle ændrer deres arbejdsform i løbet af projektperioden. De taler i højere grad med plejefamilierne om betydningen af bøger, ligesom de giver dem konkret inspiration til, hvordan de kan bruge dem i hverdagen. Det kommer også til udtryk ved, at de fagprofessionelle i langt højere grad sparrer med deres kollegaer om, hvordan de kan bruge bøger og læsning. Samtidig har de fagprofessionelle i højere grad fået konkret inspiration og faglige greb, der kan gives videre til familierne.
Derudover belyser evalueringen en række opmærksomhedspunkter til den videre udvikling af indsatsen.
Metode
Undersøgelsen baserer sig på kvantitative og kvalitative datakilder. Der er gennemført før- og eftermålinger via spørgeskema i de deltagende familier og plejefamilier samt blandt de deltagende fagprofessionelle, som varetager indsatsen. Derudover er der gennemført 14 kvalitative interviews med fagprofessionelle og (pleje)familier via enten video eller telefon. Derudover er der gennemført ét interview med organisationen Læs for Livet, der står bag indsatsen.
Udgivelsens forfattere
Om denne udgivelse
Finansieret af
Egmont FondenUdgiver
VIVE - Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd