Rapport 10. MAR 2016
Evaluering af inklusionsindsatsen i Billund Kommune
Udgivelsens forfattere:
- Nete Krogsgaard Niss
- Karen Ida Dannesboe
- Chantal Pohl Nielsen
- Christiane Præstgaard Christensen
Dagtilbud, skole og uddannelse
Dagtilbud, skole og uddannelse
I denne rapport evalueres inklusionsindsatsen i Billund Kommune. Formålet med evalueringen er at give Børne- og Kulturudvalget i Billund Kommune viden om, hvordan inklusionen i kommunen opleves, og en vurdering af, om man har tilrettelagt inklusionsindsatsen på den rette måde.
Evalueringen beskriver, hvordan inklusionen i kommunen er tilrettelagt, og hvordan indsatsen opleves at fungere for børn, forældre og det pædagogiske personale.
Evalueringen undersøger endvidere, om forudsætningerne for vellykket inklusion er til stede, og om inklusionsindsatserne virker på den måde, kommunen ønsker det.
Der er kommet øget fokus på inklusion i skolen, siden en ændring i Folkeskoleloven i 2012 medførte, at flere elever skal inkluderes i almenundervisningen. Billund Kommune påbegyndte arbejde med inklusion flere år før lovændringen, og inkluderer en større andel børn i almenundervisningen end landsgennemsnittet. Den viden, som evalueringen giver, er derfor også relevant for landets øvrige kommuner.
Evalueringen munder ud i en række anbefalinger til Billund Kommune, som også vil kunne bruges som inspiration for andre kommuner og aktører på skoleområdet.
SFI
Evalueringen beskriver, hvordan inklusionen i kommunen er tilrettelagt, og hvordan indsatsen opleves at fungere for børn, forældre og det pædagogiske personale.
Evalueringen undersøger endvidere, om forudsætningerne for vellykket inklusion er til stede, og om inklusionsindsatserne virker på den måde, kommunen ønsker det.
Der er kommet øget fokus på inklusion i skolen, siden en ændring i Folkeskoleloven i 2012 medførte, at flere elever skal inkluderes i almenundervisningen. Billund Kommune påbegyndte arbejde med inklusion flere år før lovændringen, og inkluderer en større andel børn i almenundervisningen end landsgennemsnittet. Den viden, som evalueringen giver, er derfor også relevant for landets øvrige kommuner.
Evalueringen munder ud i en række anbefalinger til Billund Kommune, som også vil kunne bruges som inspiration for andre kommuner og aktører på skoleområdet.
SFI
Udgivelsens forfattere
- Nete Krogsgaard NissKaren Ida DannesboeChantal Pohl NielsenChristiane Præstgaard Christensen
Om denne udgivelse
Udgiver
SFI - Det Nationale Forskningscenter for Velfærd