Videnskabelig artikel 2012
Evaluering af (og i) den danske offentlige grundskole
Udgivelsens forfattere:
- Vibeke Normann Andersen
- Carsten Strømbæk Pedersen
Evaluering og folkeskolen er to temaer, som fylder meget i den offentlige debat
i Danmark. I denne artikel sættes fokus på danske skolelederes og læreres
holdninger til en række kvalitetssikrings- og evalueringstiltag, som er indført
i folkeskolen de senere år. Evaluering og kvalitetssikring er både indført med
henblik på at dokumentere folkeskolens ydelser og med henblik på at fremme
den faglige udvikling af folkeskolen. Evalueringsforskning peger på, at der er
større sandsynlighed for, at en evaluering anvendes instrumentelt, hvis den
forankres i den kontekst, hvor den skal indgå. I den sammenhæng er det
ikke uden betydning, hvordan skoleledere og lærere opfatter de forskellige
evalueringstiltag, som henholdsvis staten, kommunerne og skolerne selv har
taget initiativ til. Artiklen stiller spørgsmål ved, om det dobbelte sigte med
evaluering, hvor både udvikling og læring samtidig med dokumentation og
kontrol skal fremmes på tværs af disse tre niveauer, kan indfries? Resultaterne
af den surveyundersøgelse, som præsenteres i artiklen, viser, at det primært
er skolernes egne initiativer og enkelte statslige initiativer, som ledere og
lærere vurderer påvirker deres arbejde. De kommunale evaluerings- og
kvalitetssikringsinitiativer har ikke den store betydning ifølge lærerne, som
har deltaget i undersøgelsen. Evalueringer, hvis anvendelse er orienteret mod
undervisningspraksis på skolerne, vurderes af flest at have betydning
i Danmark. I denne artikel sættes fokus på danske skolelederes og læreres
holdninger til en række kvalitetssikrings- og evalueringstiltag, som er indført
i folkeskolen de senere år. Evaluering og kvalitetssikring er både indført med
henblik på at dokumentere folkeskolens ydelser og med henblik på at fremme
den faglige udvikling af folkeskolen. Evalueringsforskning peger på, at der er
større sandsynlighed for, at en evaluering anvendes instrumentelt, hvis den
forankres i den kontekst, hvor den skal indgå. I den sammenhæng er det
ikke uden betydning, hvordan skoleledere og lærere opfatter de forskellige
evalueringstiltag, som henholdsvis staten, kommunerne og skolerne selv har
taget initiativ til. Artiklen stiller spørgsmål ved, om det dobbelte sigte med
evaluering, hvor både udvikling og læring samtidig med dokumentation og
kontrol skal fremmes på tværs af disse tre niveauer, kan indfries? Resultaterne
af den surveyundersøgelse, som præsenteres i artiklen, viser, at det primært
er skolernes egne initiativer og enkelte statslige initiativer, som ledere og
lærere vurderer påvirker deres arbejde. De kommunale evaluerings- og
kvalitetssikringsinitiativer har ikke den store betydning ifølge lærerne, som
har deltaget i undersøgelsen. Evalueringer, hvis anvendelse er orienteret mod
undervisningspraksis på skolerne, vurderes af flest at have betydning
Udgivelsens forfattere
- Vibeke Normann AndersenCarsten Strømbæk Pedersen
Om denne udgivelse
Publiceret i
Nordiske Organisasjonsstudier