Spring til...

  • Hovedindhold
  • Indholdsfortegnelse
  • Sidefod
  • English en
Notat 29. APR 2024
  • Dagtilbud, skole og uddannelse
  • Dagtilbud, skole og uddannelse

Forarbejde om, hvordan man kan undersøge børns trivsel, læring, udvikling og dannelse i dagtilbud

Notat 3 - Tre designmodeller

Udgivelsens forfattere:

  • Nanna Høygaard Lindeberg
  • Hans Henrik Sievertsen
  • Mikkel Giver Kjer
  • Line Buer Bjerre
  • Dina Celia Madsen
  • Bella Markman
  • Laura Detlefsen
  • Dagtilbud, skole og uddannelse
  • Dagtilbud, skole og uddannelse
Download notat 3
Download notat 3
  • Nanna Høygaard Lindeberg

    Projektchef, Faglig leder

    33 48 08 61
    nali@vive.dk

Vidensgrundlag for beslutning om en eventuel tillægsundersøgelse til den nationale undersøgelse af kvalitet i dagtilbud. Dette notat 3 udgør det endelige input til Børne- og Undervisningsministeriet beslutningsproces om, hvorvidt der skal gennemføres en tillægsundersøgelse om børns trivsel, læring, udvikling og dannelse i dagtilbud i sammenhæng med den nationale undersøgelse af kvalitet i dagtilbud for 3-5-årige.

Børne- og Undervisningsministeriet har bedt VIVE og Danmarks Evalueringsinstitut (EVA) og om at forestå et forarbejde om, hvordan man kan undersøge børns læring, udvikling, trivsel og dannelse i dagtilbud.

Problemstilling

Formålet med forarbejdet er at tilvejebringe et fælles vidensgrundlag, som kan danne afsæt for, at Børne- og Undervisningsministeriet kan tage stilling til, om den nationale undersøgelse af kvalitet i dagtilbud på 3-5-årsområdet skal suppleres med en undersøgelse af børns trivsel, læring, udvikling og dannelse i dagtilbud. Desuden undersøges det, hvordan en eventuel tillægsundersøgelse kan designes.

En videnskabelige referencegruppe har bidraget med refleksioner og sparring ifm. forarbejdet.

Resultater fra forarbejdet

Forarbejdet er gennemført i tre faser, Hver fase er mundet ud i et notat til Børne- og Undervisningsministeriet

Notat 1 har til formål at give fælles vidensgrundlag om to forhold, der skal indsnævre og fokusere det videre forarbejde:

  • Hvilket konkret fokus inden for børns trivsel, læring, udvikling og dannelse i dagtilbud skal prioriteres til videre undersøgelse i næste fase af forarbejdet?
  • Hvilke tilgange, metoder og redskaber til at belyse børns trivsel, læring, udvikling og dannelse i dagtilbud skal prioriteres til videre undersøgelse i næste fase af forarbejdet?

Notat 2 beskriver de fokusområder samt metodiske tilgange, metoder og redskaber, som Børne- og Undervisningsministeriet med afsæt i notat 1 har prioriteret bliver undersøgt og beskrevet nærmere.

Dette notat 3 udgør det endelige input til Børne- og Undervisningsministeriet beslutningsproces om, hvorvidt der skal gennemføres en tillægsundersøgelse om børns trivsel, læring, udvikling og dannelse i dagtilbud i sammenhæng med den nationale undersøgelse af kvalitet i dagtilbud for 3-5-årige.

Download de tre notater

Hent de tre notater til forarbejde om, hvordan man kan undersøge børns trivsel, læring, udvikling og dannelse i dagtilbud.

  • Notat 1: Mulige fokus, tilgange og metoder
  • Notat 2: Tre designspor
  • Notat 3: Tre designmodeller

Udgivelsens forfattere

  • Nanna Høygaard LindebergHans Henrik SievertsenMikkel Giver KjerLine Buer BjerreDina Celia MadsenBella MarkmanLaura Detlefsen

Om denne udgivelse

  • Finansieret af

    Børne- og Undervisningsministeriet
  • Samarbejdspartnere

    Danmarks Evalueringsinstitut
  • Udgiver

    Danmarks Evalueringsinstitut (EVA)
Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd leverer viden, der bidrager til at udvikle velfærdssamfundet og til at styrke kvalitetsudvikling, effektivisering og styring i den offentlige sektor både i kommuner, regioner og nationalt.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Få vores nyeste viden serveret i din indbakke - hver uge!

Nyhedsbrev
Tlf: 44 45 55 00
Mail: vive@vive.dk
EAN: 5798000354845
CVR: 23 15 51 17
  • Nyheder og debat
  • Presse
  • Kontakt
  • Ledige stillinger
  • Tilgængelighedserklæring

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Få vores nyeste viden serveret i din indbakke - hver uge!

Nyhedsbrev