Andet 24. FEB 2016
Forsker: Proaktive skoleledere giver dygtigere elever
Udgivelsens forfattere:
Dagtilbud, skole og uddannelse
Dagtilbud, skole og uddannelse
God skoleledelse kan aflæses direkte i elevernes karakterer. Det viser ny SFI-forskning af professor Søren C. Winter, der påpeger, at især en stærk faglig kultur og høje forventninger til elever og lærere gør en forskel. Traditionelt har Danmark haft skoleledere med forholdsvis lille ledelsesautoritet, men meget autonome lærere. Folkeskolereformen fra 2014 sigter imidlertid mod, at skoleledelsens rolle styrkes. Det skal blandt andet ske ved, at lederne i højere grad involverer sig i lærernes undervisningsmetoder og indhold, at de opstiller og følger op på mål for læring og trivsel, såkaldt mål- og resultatstyring eller performance management, og at kompetenceudviklingen hos både ledere og lærere styrkes.
Udgivelsens forfattere
Om denne udgivelse
Publiceret i
Altinget