Skip til indhold
Få vores nyhedsbrev
Da En
  • Udgivelser
  • Medarbejdere
  • Undersøgelser i gang
  • Temaer
  • Om VIVE
  • Nyheder
  • Arrangementer
  • Projektforløb
  • Centre og netværk
  • Kontakt
  • Presse
  • Vi tilbyder
Da / En
Tilmeld nyhedsbrev
Del
Rapport, ­11. november 2021

Gaming og gambling blandt børn og unge i Danmark

Børn og unges gaming i hverdagen med fokus på betydningen af gambling- relaterede elementer

Gaming fylder meget i mange børn og unges sociale liv. Samtidig giver onlinespil i stigende grad mulighed for at købe spilrelaterede elementer, og det kan være svært for børn og unge at gennemskue, hvornår de bruger penge.

Lars Fynbo , Tea Torbenfeldt Bengtsson , Louise Høyer Bom , Kristian Haulund Jensen & Nicolai Nybro Hansen
Børn og unge, Familie
Læs rapporten Gaming og gambling blandt børn og unge i Danmark her
Børn og unge oplever, at spillene er designet på en måde, så det ofte ikke føles som rigtige penge.

Gaming er en hverdagsaktivitet på linje med ridning eller fodbold. Det fylder en stor del i mange børn og unges hverdagsliv, og selvom de sidder alene på værelset, oplever de, at de er sammen med deres venner, når de gamer.

Samtidig giver onlinespil i stigende grad mulighed for at købe spilrelaterede elementer, og det kan være svært for børn og unge at gennemskue, hvornår de bruger penge, og holde overblik over hvor mange penge de bruger.

VIVE har undersøgt gaming og gambling blandt børn og unge i Danmark. Forskningsprojektet er finansieret af Spillemyndigheden.

Børn og unge oplever, at spillene er designet på en måde, så det ofte ikke føles som rigtige penge. I nogle spil kan det være vanskeligt for dem at være opmærksomme på, at de bruger penge, fordi spillenes grafik og brugerflade gør det naturligt at trykke på ’køb’-knappen, uden at det fremgår, at køb foretages med rigtige penge.

Mange mindre børn sætter pris på, at deres forældre sætter rammer op for gaming – både i forhold til tid og penge. De oplever dog samtidig, at deres forældre ikke forstår gaming, og derfor kan forældre have svært ved at sætte brugbare rammer.

En typisk konflikt finder sted, når spillet ramler sammen med aftensmadet. Børn og unge bliver frustrerede over, at deres forældre ikke forstår, at de ikke bare kan slukke for et spil. Så kan de nemlig svigte sine kammerater, miste en belønning, de ellers har lagt tid i at opnå, eller simpelthen få en form for karantæne fra gruppen.

Børn og forældre har også forskellige forståelser af den digitale verden. Mens forældre skelner skarpt mellem den fysiske og den digitale verden, skelner deres børn ikke. For børn og unge kan venner, de ikke møder i fysisk, godt være rigtige venner. Gaming kan bringe dem tættere på klassekammerater, de ellers ikke taler så meget med, eller hjælpe dem med at finde nye venner.

Metode:

Forskningsprojektet er designet ud fra et børne- og unge perspektiv. VIVE har anvendt semistrukturerede forskningsinterview med mulighed for at lade de interviewede børn og unge være medbestemmende for interviewenes retninger, og en induktiv analysestrategi, hvor hvert enkelt interview er blevet gennemgået og kodet ad flere omgange. Koderne er kategoriseret for til slut at fokusere på de temaer, som har vist sig at være mest gennemgående i interviewene. 107 børn og unge i alderen 10 til 19 år og fem unge voksne, som har oplevet problemer med gambling, er blevet interviewet. VIVE har samplet bredt i Danmark i skoler, klubtilbud og ungdomsuddannelser på Sjælland og Fyn og i Jylland. Invitationer til at deltage i et interview på mange forskellige blogs, inkl. blogs henvendt til specifikke spil eller bestemte typer af spillere (fx kvindelige gamere).

Om denne udgivelse

Samarbejdspartnere:

Spillemyndigheden

Udgiver:

VIVE - Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd

Mere fra samme undersøgelse

Nyhed, 10. november 2021 Børn har svært ved at gennemskue køb i onlinespil
Læs også
  1. Rapport

    Når forældre udfordres af alvorlig sygdom, misbrug, vold eller kriminalitet, kan det påvirke deres børns sociale og emotionelle udvikling

  2. Artikel

    Opvækst i fattigdom har konsekvenser fra nyfødt til voksenlivet

  3. Vidensindsamling

    Hvordan oplever forældrene sig inddraget i sagsbehandlingen ved børnesager?

  4. Nyhed

    Gå hjem-møde i Aarhus: Ny viden om inklusion

  5. Nyhed

    Gå hjem-møde i København: Ny viden om inklusion

  6. Debatindlæg

    Flere og flere forældre vender folkeskolen ryggen. Og nej, det er ikke kun de rige

  7. Kronik

    Manglende nuancer og perspektiver skaber uklar viden om adoption uden samtykke

  8. Rapport

    Viden om metoder til at inddrage børn med autisme og ADHD i sagsbehandling

  9. Nyhed

    Hvor udsatte er LGBT+-elever for mobning, mistrivsel og diskrimination i skolen og på ungdomsuddannelser?

  10. Rapport

    Unges brug af digitale medier kan styrke fællesskaber, men kan også være stressende

Tilmeld nyhedsbrev
Del

Tlf: 44 45 55 00

Mail: vive@vive.dk

EAN: 5798000354845

CVR: 23 15 51 17

KontaktPresseJob i VIVETilgængelighedserklæring

VIVE – Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd leverer viden, der bidrager til at udvikle velfærdssamfundet og til at styrke kvalitetsudvikling, effektivisering og styring i den offentlige sektor både i kommuner, regioner og nationalt.

Vores nyeste viden i din indbakke hver uge.

Tilmeld nyhedsbrev
Følg os