Rapport 28. APR 2015
Inkluderende skolemiljøer
Udgivelsens forfattere:
Dagtilbud, skole og uddannelse
Dagtilbud, skole og uddannelse
Denne publikation udgør den sammenfattende afrapportering fra projektet ’ERIS – Elevers Roller i det Inkluderende Skolemiljø’. Formålet med projektet har været dels at belyse forskellige aspekter af inklusion og inklusionsindsatser og dels at udvikle og afprøve nye inklusionsindsatser som med udgangspunkt i elevernes egne roller gavner disses læring og trivsel.
Inklusionsindsatserne blev afprøvet på otte danske skoler i løbet af januar og februar 2015. De første erfaringer med indsatserne og analyser af data viser, at det godt kan lade sig gøre at skabe et mere inkluderende skolemiljø. Nogle af de vigtigste faktorer for at gøre det er et velfungerende skole-hjem-samarbejde, tydelig ledelse og i det hele taget tydelighed omkring, hvad der skal foregå, og hvordan man omgås hinanden på skolen. Og metoder, der på forskellig vis tildeler eleverne en aktiv rolle i forhold til at skabe et inkluderende læringsmiljø, er gavnlige for elevernes læring og trivsel.
Projektet er igangsat på foranledning af Undervisningsministeriet, som også har finansieret undersøgelsen.
Inklusionsindsatserne blev afprøvet på otte danske skoler i løbet af januar og februar 2015. De første erfaringer med indsatserne og analyser af data viser, at det godt kan lade sig gøre at skabe et mere inkluderende skolemiljø. Nogle af de vigtigste faktorer for at gøre det er et velfungerende skole-hjem-samarbejde, tydelig ledelse og i det hele taget tydelighed omkring, hvad der skal foregå, og hvordan man omgås hinanden på skolen. Og metoder, der på forskellig vis tildeler eleverne en aktiv rolle i forhold til at skabe et inkluderende læringsmiljø, er gavnlige for elevernes læring og trivsel.
Projektet er igangsat på foranledning af Undervisningsministeriet, som også har finansieret undersøgelsen.
Udgivelsens forfattere
Om denne udgivelse
Udgiver
SFI - Det Nationale Forskningscenter for Velfærd