Videnshæfte 5. APR 2016
Kort og klart: Inklusionsindsatser i folkeskolen
Udgivelsens forfattere:
- Maria Keilow
- Mette Friis-Hansen
- Trine Jørgensen
Socialområdet
Dagtilbud, skole og uddannelse
Socialområdet, Dagtilbud, skole og uddannelse

Den politiske ambition om omstilling til øget inklusion indebærer, at flere ele er med særlige behov skal inkluderes i den almindelige undervisning i folkeskolen. For at følge folkeskolernes arbejde med inklusion igangsatte Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling i 2013 følgeforskningsprojektet Inklusionspanelet. I perioden 2014-2016 følger projektet elever på 5. til 9. klassetrin, fordelt på mere end 400 skoleklasser fra hele Danmark.
I dette hæfte præsenteres to skolerettede indsatser, der er udviklet og afprøvet som en del af forskningsprojektet. Begge indsatser har til formål at støtte lærernes arbejde med inklusion og derigennem forbedre elevernes adfærdsmæssige og faglige udvikling. I hæftet beskrives indsatsernes indhold og elevernes udbytte af dem.
Hæftet henvender sig til ledere og kommunale beslutningstagere på skoleområdet, men kan læses af alle med interesse i inklusion i folkeskolen.
I dette hæfte præsenteres to skolerettede indsatser, der er udviklet og afprøvet som en del af forskningsprojektet. Begge indsatser har til formål at støtte lærernes arbejde med inklusion og derigennem forbedre elevernes adfærdsmæssige og faglige udvikling. I hæftet beskrives indsatsernes indhold og elevernes udbytte af dem.
Hæftet henvender sig til ledere og kommunale beslutningstagere på skoleområdet, men kan læses af alle med interesse i inklusion i folkeskolen.
Udgivelsens forfattere
Om denne udgivelse
Udgiver
SFI - Det Nationale Forskningscenter for Velfærd