working paper 25. JAN 2007
Kravspecifikationer til undersøgelser af indsatser
Udgivelsens forfattere:
- Martin D. Munk
Ledelse og implementering
Socialområdet
Børn, unge og familie
Ledelse og implementering, Socialområdet, Børn, unge og familie
Formålet med denne artikel er at give en redegørelse for de krav, der skal være opfyldt til et undersøgelsesdesign – det vil sige den måde en undersøgelse gennemføres og analyseres på, samt den måde data indsamles på – for at en undersøgelse efterfølgende kan anvendes til at sige noget om effekten af den indsats, der belyses. Der eksisterer et betydeligt behov for at styrke designet af danske undersøgelser og evalueringer af den socialpolitiske indsats. Det bliver mere og mere relevant at kunne afgøre, om en behandling, en indsats eller en intervention virker. Det kan eksempelvis være en indsats i et dagtilbud. Hjælper det at give børn mere eller bedre sprog-stimulering i børnehaven? Vi ved det faktisk ikke med sikkerhed. Det er naturligvis afgørende at fastlægge, om en indsats virker eller ej. Ellers vil vi heller ikke med sikkerhed kunne sige, om vore børns kompetencer potentielt styrkes, og dermed bliver mere parate til skolen, gennem forskellige typer af tiltag. Giver vi indsatser til børn eller til et barn, er det vigtigt at vide, om disse bidrager til at udvikle deres kompetencer, og om børns kompetencer samlet set bliver bedre eller ej.
Udgivelsens forfattere
- Martin D. Munk
Om denne udgivelse
Udgiver
SFI - Det Nationale Forskningscenter for Velfærd