Læreres erfaringer med undervisning i emner, der kan opleves som kontroversielle
Udgivelsens forfattere:
Børn, unge og familie
Dagtilbud, skole og uddannelse
Børn, unge og familie, Dagtilbud, skole og uddannelse

Denne undersøgelse har til formål at skabe viden om og overblik over, hvilke emner der i en dansk sammenhæng opleves som kontroversielle i folkeskoler, i frie grundskoler og på gymnasiale uddannelser. Formålet er endvidere at få dybere indsigt i, hvordan lærere i grundskolen og undervisere på de gymnasiale uddannelser håndterer undervisning i emner, der kan opleves som kontroversielle, samt hvorvidt der er emner, som lærere eller undervisere udelader fra undervisningen, samt årsager hertil.
Rapporten viser en mangfoldighed af emner, som lærerne oplever som kontroversielle i undervisningen. Blandt disse er emner som kønsidentitet, krigen mellem Israel og Hamas, muhammedkrisen, koranafbrændinger og indvandring særligt fremtrædende på tidspunktet for undersøgelsens gennemførsel.
Der er ikke et klart mønster for, hvornår et emne opleves som kontroversielt, men undersøgelsen viser, at kontroversielle emner kan kendetegnes ved fx splittelse, aktualitet, at vække følelsesmæssige reaktioner eller være personligt relevante.
Lærerne oplever både positive og negative reaktioner fra eleverne i undervisningen af kontroversielle emner. Når lærerne oplever udfordringer i undervisningen, har de typisk en lang række greb, de iværksætter for at håndtere disse udfordringer. Lærerne har således fundet veje til, hvordan de kan tilrettelægge undervisningen i kontroversielle emner hensigtsmæssigt. Lærernes håndtering af undervisningen bygger på overvejelser om både følelsesmæssige og faglige hensyn såvel som overvejelser om egne kompetencer.
Udeladelse af kontroversielle emner i undervisningen forekommer. Når det sker, er årsagerne oftest hensyn til den enkelte elev samt et ønske om at undgå potentielle konflikter i klassen. Knap en fjerdedel af de lærere, der har besvaret undersøgelsens spørgeskema, har på et tidspunkt i deres karriere udeladt specifikke emner i undervisningen, fordi de vurderede dem som kontroversielle.
Udgivelsens forfattere
Om denne udgivelse
Finansieret af
Styrelsen for Undervisning og KvalitetUdgiver
VIVE - Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd