Spring til...

  • Hovedindhold
  • Indholdsfortegnelse
  • Sidefod
  • English en
Rapport 19. JUN 2025
  • Børn, unge og familie
  • Dagtilbud, skole og uddannelse
  • Børn, unge og familie, Dagtilbud, skole og uddannelse

Læreres erfaringer med undervisning i emner, der kan opleves som kontroversielle

Undersøgelse af læreres erfaringer med at håndtere emner, der kan opleves som kontroversielle, samt omfang af og årsager til, at disse emner udelades fra undervisningen

Udgivelsens forfattere:

  • Niels Peter Mortensen
  • Mikkel Giver Kjer
  • Sidsel Frida Andersen
  • Sidsel Vive Jensen
  • Pernille Højgaard Lysdahl
  • Børn, unge og familie
  • Dagtilbud, skole og uddannelse
  • Børn, unge og familie, Dagtilbud, skole og uddannelse
Modelfoto: Ricky John Molloy/VIVE
  • Niels Peter Mortensen

    Projektchef

    33 48 08 28
    nipm@vive.dk

Kontroversielle emner udgør en særlig gruppe emner i undervisningen, der kan afstedkomme reaktioner blandt eleverne. Denne rapport afdækker lærernes erfaringer med at håndtere emner, der kan opleves som kontroversielle.

Denne undersøgelse har til formål at skabe viden om og overblik over, hvilke emner der i en dansk sammenhæng opleves som kontroversielle i folkeskoler, i frie grundskoler og på gymnasiale uddannelser. Formålet er endvidere at få dybere indsigt i, hvordan lærere i grundskolen og undervisere på de gymnasiale uddannelser håndterer undervisning i emner, der kan opleves som kontroversielle, samt hvorvidt der er emner, som lærere eller undervisere udelader fra undervisningen, samt årsager hertil.

Rapporten viser en mangfoldighed af emner, som lærerne oplever som kontroversielle i undervisningen. Blandt disse er emner som kønsidentitet, krigen mellem Israel og Hamas, muhammedkrisen, koranafbrændinger og indvandring særligt fremtrædende på tidspunktet for undersøgelsens gennemførsel.

Der er ikke et klart mønster for, hvornår et emne opleves som kontroversielt, men undersøgelsen viser, at kontroversielle emner kan kendetegnes ved fx splittelse, aktualitet, at vække følelsesmæssige reaktioner eller være personligt relevante.

Lærerne oplever både positive og negative reaktioner fra eleverne i undervisningen af kontroversielle emner. Når lærerne oplever udfordringer i undervisningen, har de typisk en lang række greb, de iværksætter for at håndtere disse udfordringer. Lærerne har således fundet veje til, hvordan de kan tilrettelægge undervisningen i kontroversielle emner hensigtsmæssigt. Lærernes håndtering af undervisningen bygger på overvejelser om både følelsesmæssige og faglige hensyn såvel som overvejelser om egne kompetencer.

Udeladelse af kontroversielle emner i undervisningen forekommer. Når det sker, er årsagerne oftest hensyn til den enkelte elev samt et ønske om at undgå potentielle konflikter i klassen. Knap en fjerdedel af de lærere, der har besvaret undersøgelsens spørgeskema, har på et tidspunkt i deres karriere udeladt specifikke emner i undervisningen, fordi de vurderede dem som kontroversielle.

Udgivelsens forfattere

  • Niels Peter MortensenMikkel Giver KjerSidsel Frida AndersenSidsel Vive JensenPernille Højgaard Lysdahl

Om denne udgivelse

  • Finansieret af

    Styrelsen for Undervisning og Kvalitet
  • Udgiver

    VIVE - Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd
Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd leverer viden, der bidrager til at udvikle velfærdssamfundet og til at styrke kvalitetsudvikling, effektivisering og styring i den offentlige sektor både i kommuner, regioner og nationalt.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Få vores nyeste viden serveret i din indbakke - hver uge!

Nyhedsbrev
Tlf: 44 45 55 00
Mail: vive@vive.dk
EAN: 5798000354845
CVR: 23 15 51 17
  • Nyheder og debat
  • Presse
  • Kontakt
  • Ledige stillinger
  • Tilgængelighedserklæring

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Få vores nyeste viden serveret i din indbakke - hver uge!

Nyhedsbrev