Spring til...

  • Hovedindhold
  • Indholdsfortegnelse
  • Sidefod
  • English en
Rapport 12. DEC 2024
  • Børn, unge og familie
  • Dagtilbud, skole og uddannelse
  • Socialområdet
  • Børn, unge og familie, Dagtilbud, skole og uddannelse, Socialområdet

Læringsmiljøer i småbørnsfamilier

Udvikling over tid, afsluttende del 3

Udgivelsens forfattere:

  • Mads Meier Jæger
  • Jens-Peter Thomsen
  • Asger Graa Andreasen
  • Børn, unge og familie
  • Dagtilbud, skole og uddannelse
  • Socialområdet
  • Børn, unge og familie, Dagtilbud, skole og uddannelse, Socialområdet
Modelfoto: Mathilde Bech/VIVE
  • Jens-Peter Thomsen

    Professor MSO, cand.scient.soc., ph.d.

    33 48 08 35
    jpt@vive.dk

Danske børnefamilier er generelt aktive og engagerede i deres børn. Men der er socioøkonomiske forskelle i læringsmiljøer, og læringsmiljøerne hænger sammen med børns sociale og faglige udvikling, er hovedkonklusionerne i denne rapport.

På baggrund af to spørgeskemaundersøgelser beskriver denne rapport udviklingen i læringsmiljøer i danske børnefamilier over en periode på to år.

Formålet er at undersøge socioøkonomiske forskelle i læringsmiljøer, om læringsmiljøer er stabile eller forandrer sig over tid, samt hvordan læringsmiljøer hænger sammen med børns faglige og sociale udvikling.

Der har hidtil manglet undersøgelser, som i en dansk sammenhæng identificerer læringsmiljøer i danske småbørnsfamiliers hverdagsliv. Denne rapport identificerer fire typer læringsmiljøer, der hovedsageligt adskiller sig med hensyn til, hvor mange aktiviteter familierne laver, hvilken grad af struktur der er i deres hverdag, og hvad omfanget af og holdningerne til børnenes digitale medieforbrug er.

Rapporten viser, at familierne i de mere aktive og velstrukturerede læringsmiljøer sjældnere oplever udfordringer med barnets udvikling end familierne i læringsmiljøer, der er mindre aktive og velstrukturerede.

Læs rapportens hovedresultater
Hent videnshæftet Læringsmiljøer i danske familier og deres betydning for børns udvikling
Læs nyhed om rapporten

Relateret indhold

Videnshæfte
12. DEC 2024

Læringsmiljøer i danske familier og deres betydning for børns udvikling

  • Børn, unge og familie
  • Dagtilbud, skole og uddannelse
  • Socialområdet
  • Børn, unge og familie, Dagtilbud, skole og uddannelse, Socialområdet
Rapport
3. NOV 2023

Læringsmiljøer i småbørnsfamilier

  • Børn, unge og familie
  • Dagtilbud, skole og uddannelse
  • Børn, unge og familie, Dagtilbud, skole og uddannelse
Rapport
26. JUN 2019

Læringsmiljøer i danske familier

  • Socialområdet
  • Børn, unge og familie
  • Dagtilbud, skole og uddannelse
  • Socialområdet, Børn, unge og familie, Dagtilbud, skole og uddannelse
Undersøgelse i gang
1. FEB 2017 — 1. JAN 2025

Læringsmiljøer i danske familier og deres betydning for børns udvikling

Udgivelsens forfattere

  • Mads Meier JægerJens-Peter ThomsenAsger Graa Andreasen

Om denne udgivelse

  • Finansieret af

    Den A.P. Møllerske Støttefond
  • Udgiver

    VIVE - Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd
Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd leverer viden, der bidrager til at udvikle velfærdssamfundet og til at styrke kvalitetsudvikling, effektivisering og styring i den offentlige sektor både i kommuner, regioner og nationalt.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Få vores nyeste viden serveret i din indbakke - hver uge!

Nyhedsbrev
Tlf: 44 45 55 00
Mail: vive@vive.dk
EAN: 5798000354845
CVR: 23 15 51 17
  • Nyheder og debat
  • Presse
  • Kontakt
  • Ledige stillinger
  • Tilgængelighedserklæring

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Få vores nyeste viden serveret i din indbakke - hver uge!

Nyhedsbrev