Rapport 16. APR 2010
På vej mod job efter en arbejdsskade:
Udgivelsens forfattere:
- Ulrik Gensby
- Frederik Thuesen
Arbejdsmarked
Arbejdsmarked
”Med udbredelsen af Fastholdelsescentret er kendskabet til arbejdsskadeområdet blevet meget mere bredt. Vi kan bruge hinanden på en helt anden måde. Det er jo også helt nyt for dem at rykke ud og tale med den borger, der er kommet til skade,” fortæller en sagsbehandler om centrets rejsehold, som afholder rundbordssamtaler ude i kommunerne.
Fastholdelsescentret får mange positive ord med på vejen i denne evaluering. De fleste af de interviewede sagsbehandlere, fagforeningsrepræsentanter, arbejdsgivere og borgere mener, at centeret har medvirket til en mere socialt ansvarlig afklaring og en hurtigere og mere fremadrettet sagsbehandling i arbejdsskadesager.
Flere af de interviewede giver dog også udtryk for, at der er plads til forbedringer. Især timingen i forhold til inddragelsen af centret kan forbedres. Desuden efterspørger flere mere information om centrets arbejde. Enkelte fagforeningsrepræsentanter og borgere er mere skeptiske over for centeret, og enkelte borgere har også haft dårlige oplevelser med inddragelsen af centreret.
Fastholdelsescentret blev etableret i starten af 2008 for at forbedre samarbejdet mellem Arbejdsskadestyrelsen og kommunerne i forbindelse med arbejdsskader. Undersøgelsen er baseret på 24 kvalitative interviews og er finansieret af Arbejdsskadestyrelsen.
Fastholdelsescentret får mange positive ord med på vejen i denne evaluering. De fleste af de interviewede sagsbehandlere, fagforeningsrepræsentanter, arbejdsgivere og borgere mener, at centeret har medvirket til en mere socialt ansvarlig afklaring og en hurtigere og mere fremadrettet sagsbehandling i arbejdsskadesager.
Flere af de interviewede giver dog også udtryk for, at der er plads til forbedringer. Især timingen i forhold til inddragelsen af centret kan forbedres. Desuden efterspørger flere mere information om centrets arbejde. Enkelte fagforeningsrepræsentanter og borgere er mere skeptiske over for centeret, og enkelte borgere har også haft dårlige oplevelser med inddragelsen af centreret.
Fastholdelsescentret blev etableret i starten af 2008 for at forbedre samarbejdet mellem Arbejdsskadestyrelsen og kommunerne i forbindelse med arbejdsskader. Undersøgelsen er baseret på 24 kvalitative interviews og er finansieret af Arbejdsskadestyrelsen.
Udgivelsens forfattere
- Ulrik GensbyFrederik Thuesen
Om denne udgivelse
Udgiver
SFI - Det Nationale Forskningscenter for Velfærd