Pædagogiske tilgange rettet mod udadreagerende adfærd
Udgivelsens forfattere:
Dagtilbud, skole og uddannelse
Dagtilbud, skole og uddannelse

Udadreagerende adfærd blandt elever er en voksende udfordring i folkeskolen og kan påvirke både undervisningsmiljø og elevernes trivsel. Denne rapport er første skridt i et udviklingsarbejde til et forsøg med, hvordan skoler kan skabe mere trygge og inkluderende læringsrum.
Gennem litteratur- og praksiskortlægning identificeres lovende pædagogiske tilgange og konkrete erfaringer fra skoler, der allerede arbejder forebyggende.
Undersøgelsen viser et behov for mere viden om, hvad der virker i danske skoler i forhold til udadreagerende adfærd. Struktur, differentiering og fokus på motivation og ressourcer er lovende tilgange, men indsatser skal tilpasses den konkrete kontekst og elevgruppe. Ledelsesopbakning, kompetenceudvikling og to voksne i undervisningen er vigtige forudsætninger og en helhedsorienteret indsats kræver samarbejde og tilstrækkelige ressourcer.
Rammerne er udfordringen
Gennemgående i rapporten betragter vi udadreagerende adfærd som et symptom på, at rammer og ressourcer ikke matcher elevgruppens behov. Der er hermed ikke tale om, at udadreagerende adfærd er et problem hos den enkelte elev, som ”skal fikses”, men i stedet skal rammerne for undervisningen ændres.
Udgivelsens forfattere
Om denne udgivelse
Finansieret af
Styrelsen for Undervisning og KvalitetUdgiver
VIVE - Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd