Notat 12. OKT 2016
Skoleledelse i folkeskolereformens andet år
Udgivelsens forfattere:
Ledelse og implementering
Økonomi og styring
Dagtilbud, skole og uddannelse
Ledelse og implementering, Økonomi og styring, Dagtilbud, skole og uddannelse
Dette notat fra SFI – Det Nationale Forskningscenter for Velfærd er den anden kortlægning af skoleledelsens rolle i forbindelse med implementeringen af folkeskolereformen. Hovedformålet med notatet er:
• At dokumentere, hvordan skolelederne arbejder med at implementere folkeskolereformen
• At afdække, hvordan skoleledernes implementering af folkeskolereformen udvikler sig over tid
• At belyse, hvordan den generelle ledelse og den pædagogiske ledelse af skolerne som helhed ændrer sig i takt med indførelsen af folkeskolereformen.
Formålet med kortlægningerne er at bidrage til at følge op på implementeringen af folkeskolereformen på ledelsesniveau samt eventuelt danne baggrund for at justere indsatsen efter behov. Mere konkret skal kortlægningerne bidrage med viden om, hvordan skolelederne griber opgaven an med at implementere reformen på de enkelte skoler i forhold til de politiske intentioner i folkeskolereformen.
• At dokumentere, hvordan skolelederne arbejder med at implementere folkeskolereformen
• At afdække, hvordan skoleledernes implementering af folkeskolereformen udvikler sig over tid
• At belyse, hvordan den generelle ledelse og den pædagogiske ledelse af skolerne som helhed ændrer sig i takt med indførelsen af folkeskolereformen.
Formålet med kortlægningerne er at bidrage til at følge op på implementeringen af folkeskolereformen på ledelsesniveau samt eventuelt danne baggrund for at justere indsatsen efter behov. Mere konkret skal kortlægningerne bidrage med viden om, hvordan skolelederne griber opgaven an med at implementere reformen på de enkelte skoler i forhold til de politiske intentioner i folkeskolereformen.