Social deltagelse i skolens fællesskaber
Udgivelsens forfattere:
- Thyge Tegtmejer
- Laura Mørk Emtoft
- Sandra Bruus Ørtoft
- Mette Molbæk
- Maja Corydon
- Thomas Thyrring Engsig
Dagtilbud, skole og uddannelse
Dagtilbud, skole og uddannelse

Dette inspirationshæfte handler om det pædagogiske arbejde med at understøtte social deltagelse. Deltagelse i skolens fællesskaber er væsentligt for alle, og alle elever får indimellem brug for hjælp til dette.
Nogle gange er betingelserne for alles deltagelse vanskeliggjort af, at der opstår nogle træk ved fællesskaberne, som kan presse nogle ud. Andre gange kan der være individuelle forhold hos den enkelte elev, som gør kommunikation og social deltagelse vanskelig.
Elever, som føler sig overvældede, afmægtige eller uengagerede, kan begynde at trække sig fra de sociale situationer, som de oplever som vanskelige, og det kan lede til en eskalerende proces frem mod mere og mere fravær, som det er centralt at få arbejdet med.
I hæftet præsenteres en række spørgsmål til refleksion og bud på veje at gå, hvis man i teamet ønsker at arbejde med disse forhold som en integreret del af skolehverdagen.
Inspirationshæfter til skolers og kommuners arbejde med at skabe deltagelsesmuligheder for flere i skolen
I mange skoler og kommuner landet over er man i gang med et arbejde med at udvikle praksisser og organiseringer, som kan skabe bedre deltagelsesmuligheder for flere elever. VIVE har i samarbejde med professionshøjskolerne UCN, Absalon og VIA udarbejdet en række inspirationshæfter til dette arbejde. Ambitionen med hæfterne er at bidrage med en række konkrete bud på pædagogiske og didaktiske veje at gå i arbejdet med at udvikle inkluderende praksis på skolerne. Derudover er det også hæfternes formål at give inspiration og input til det ledelsesmæssige og organisatoriske arbejde med at skabe gode rammer for udvikling af skolemiljøer, der i højere grad imødekommer elevernes forskellige behov og kan skabe deltagelsesmuligheder for flere.
De fem inspirationshæfter har forskelligt fokus:
- Organisering af skole- og specialundervisningsområdet
- Klasseledelse og stilladsering
- Social deltagelse i skolens fællesskaber
- Klassekultur, konflikter og tryghed i skolen
- Motivation, koncentration og faglig deltagelse.
De arbejdsmåder og tilgange, som udfoldes i hæfterne, skal ikke opfattes som en udtømmende liste, men er tænkt som inspiration og input til videre refleksion og udvikling af arbejdet på skoler og i kommuner. Alle hæfter kan frit printes og distribueres.
Udgivelsens forfattere
Om denne udgivelse
Finansieret af
VIBUSSamarbejdspartnere
VIA, UCN, AbsalonUdgiver
VIVE - Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd