Spring til...

  • Hovedindhold
  • Indholdsfortegnelse
  • Sidefod
  • English en
Rapport 29. MAR 2022
  • Børn, unge og familie
  • Dagtilbud, skole og uddannelse
  • Børn, unge og familie, Dagtilbud, skole og uddannelse

Støtte, støttebehov og elevresultater

Delrapport 1. Inkluderende læringsmiljøer og specialpædagogisk bistand

Udgivelsens forfattere:

  • Asger Graa Andreasen
  • Beatrice Schindler Rangvid
  • Nanna Høygaard Lindeberg
  • Børn, unge og familie
  • Dagtilbud, skole og uddannelse
  • Børn, unge og familie, Dagtilbud, skole og uddannelse
Modelfoto: Ricky John Molloy/VIVE
En større andel elever i grundskolen går i specialklasser eller specialskoler end for 5 år siden.
Download udgivelsen Læs rapporten om Støtte, støttebehov og elevresultater
Download udgivelsen Læs rapporten om Støtte, støttebehov og elevresultater
  • Asger Graa Andreasen

    Senioranalytiker, cand.scient.soc.

    33 48 09 63
    aga@vive.dk

En større andel elever i grundskolen går i specialklasser eller specialskoler end for 5 år siden. Der er samtidig tegn på, at en større andel elever i udskolingens almenklasser modtager støtte. Samtidig vurderer lærere, at der er elever, der har et uindfriet støttebehov.

Denne rapport er en af fem, som VIVE har udarbejdet for Styrelsen for Uddannelse og Kvalitet på baggrund af en række undersøgelser af inkluderende læringsmiljøer og specialpædagogisk bistand.

Resultater

Denne rapport indeholder resultater fra fire forskellige analyser:

  • En kortlægning af ændringer i andelen af elever, som modtager specialundervisning i forskellige skoletilbud, og en analyse af ændringer i elevsammensætningen på tværs af tilbuddene.
  • En kortlægning af ændringer i den samlede støtte i folkeskolens almene klasser fra 2011 til 2021 og en analyse af læreres vurdering af uindfriet støttebehov blandt elever i udskolingen.
  • En analyse af deltagelse i folkeskolens afgangseksamen for elever, som tilbageføres fra segregerede specialundervisningstilbud til almenundervisningen.
  • En analyse af, hvad undervisning i almenklassen af elever med støttebehov har af betydning for deres faglige resultater, trivsel, fravær, skoleskift og overgang til ungdomsuddannelse.

Elevsammensætningen på tværs af skoletilbud

Andelen af elever i den almene undervisning steg fra 2011 til 2015, hvorefter den faldt fra 2016 til 2019. Fra 2011 til 2019 er der både i segregerede tilbud og i almenundervisningen sket en stigning i andelen af elever, som er diagnosticeret med en adfærdsforstyrrelse, autismespektrumforstyrrelse eller en anden psykisk lidelse, ligesom der er sket en stigning i andelen af elever, der modtager støtte for ordblindhed.

Støtte og støttebehov for elever i almene klasser

Undersøgelsen peger i retning af, at en større andel elever på 7. og 9. klassetrin modtager støtte i den almene klasse i 2021 sammenlignet med 2015 og 2011. For de elever, der modtager støtte, vurderer en større andel af lærere i 2021 end i 2015, at den imødekommer elevens sociale støttebehov.

Klasse-/kontaktlærere vurderer endvidere, at der er elever med uindfriede støttebehov.

Tilbageførte elever og prøvedeltagelse i 9. klasse

Elever, der er tilbageført fra segregeret specialundervisning til almenundervisning, har større sandsynlighed for at deltage i prøverne i 9. klasse end elever i segregeret specialundervisning. Dette kan skyldes en række forhold, herunder et reelt fagligt løft af at komme i almenskolen, faglige forventninger, udbud af fagrække eller forskellig testpraksis i almenskolen og i specialtilbud.

Undervisning i almenklasser af elever med særlige behov og elevernes resultater

Elever med særlige behov, der undervises i en almen klasse, består i højere grad folkeskolens afgangseksamen og har større sandsynlighed for at gennemføre deres ungdomsuddannelse end elever, der undervises i segregerede specialtilbud. Desuden tyder resultaterne på, at undervisning i almenundervisning ikke har nogen negativ betydning for elevernes trivsel, skoleskift eller fravær.

Metode

Fælles for analyserne i denne delrapport er, at de tager afsæt i kvantitative registerbaserede og survey-baserede data om elevernes støtte, støttebehov, trivsel og faglige resultater. I analyserne af resultater for tilbageførte elever og i analyserne af resultater for elever med særlige behov, som undervises i almenklassen, anvendes både propensity score matching og instrumentvariabel-metoder til at komme tættere på reelle effekter.

Det er vigtigt at understrege, at der kan være uobserverbare forhold, som denne undersøgelse ikke kan tage højde for, og som kan betyde, at den reelle kausale sammenhæng er noget mindre, end analyserne indikerer.

Om evalueringen af inklusion og inkluderende læringsmiljøer

Inklusion er en central skolepolitisk målsætning. Der er igennem en årrække foretaget en række lovgivningsmæssige, kommunale og lokale initiativer for at fremme og udvikle arbejdet med inkluderende læringsmiljøer i kommuner og skoler. I 2016 blev der gennemført et Inklusionseftersyn, der blandt andet belyste arbejdet med omstillingen til inklusion og udmundede i en række anbefalinger. Regeringen og KL blev med ”Aftale om kommunernes økonomi for 2020” enige om at igangsætte en evaluering af inklusion og inkluderende læringsmiljøer. Formålet er at følge op på udviklingen siden Inklusionseftersynet i 2016.

Samlet set behandler undersøgelsen en bred vifte af temaer og undersøgelsesspørgsmål. Undersøgelsen er afrapporteret i fem delrapporter:

  • Støtte, støttebehov og elevresultater. Delrapport 1. Inkluderende læringsmiljøer og specialpædagogisk bistand
  • Styring, organisering og faglig praksis. Delrapport 2. Inkluderende læringsmiljøer og specialpædagogisk bistand
  • Casestudier af kapacitetsopbygning gennem specialpædagogisk sparring og samarbejde på almenskoler. Delrapport 3. Inkluderende læringsmiljøer og specialpædagogisk bistand
  • Ramme for opgørelse og sammenligning af udgifter til specialundervisning og inklusionsunderstøttende indsatser. Delrapport 4. Inkluderende læringsmiljøer og specialpædagogisk bistand
  • Kortlægning af læreres kompetenceudvikling vedrørende arbejdet med børn med særlige behov. Delrapport 5. Inkluderende læringsmiljøer og specialpædagogisk bistand.

I tilknytning til undersøgelsen er også udarbejdet følgende publikationer:

  • Kortlægning af mellemformer – Litteratur- og praksiskortlægning af kombinationer af special- og almenundervisning
  • Mellemformer – en kombination af almen- og specialundervisning. Casestudier af mellemformer på to skoler.

Udgivelsens forfattere

  • Asger Graa AndreasenBeatrice Schindler RangvidNanna Høygaard Lindeberg

Om denne udgivelse

  • Finansieret af

    Styrelsen for undervisning og kvalitet
  • Udgiver

    VIVE - Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd
Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd leverer viden, der bidrager til at udvikle velfærdssamfundet og til at styrke kvalitetsudvikling, effektivisering og styring i den offentlige sektor både i kommuner, regioner og nationalt.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Få vores nyeste viden serveret i din indbakke - hver uge!

Nyhedsbrev
Tlf: 44 45 55 00
Mail: vive@vive.dk
EAN: 5798000354845
CVR: 23 15 51 17
  • Nyheder og debat
  • Presse
  • Kontakt
  • Ledige stillinger
  • Tilgængelighedserklæring

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Få vores nyeste viden serveret i din indbakke - hver uge!

Nyhedsbrev