Temamagasin: Om folkeskolen
Udgivelsens forfattere:
- Gladis Johansson (red.)
- Gry Bess Møller
- Charlotte Olsen Konow
Dagtilbud, skole og uddannelse
Dagtilbud, skole og uddannelse

I dette magasin kan disse artikler læses:
Leder: KORA sætter fokus på folkeskolen
Børn får en bedre start i skolen, når institutioner samarbejder
Hvert tiende barn i 0. klasse har en svær skolestart. De bakser med problemer som indlæringsvanskeligheder, koncentrationsbesvær og ringe trivsel. Et godt samarbejde mellem børnehave, skole og SFO kan være til stor gavn for børn med ondt i skolelivet.
Stor forskel på kommunernes udgifter til et skolebarn
I nogle kommuner koster en skoleelev omkring 78.000 kroner om året - i andre kommuner er prisen på en skoleelev omkring 63.000 kroner årligt. Det viser en kortlægning, KORA har foretaget.
Voxpop: Tre kommuners udfordringer på folkeskoleområdet
Billund, Aalborg og Fredericia har forskellige udgifter pr. skolebarn. De har også valgt at håndterer og prioritere deres udfordringer forskelligt.
Interview: PISA bør udnyttes langt bedre i fremtiden
Den internationale PISA-test er mere end en rangliste over elever. Hver gang testen gennemføres, genererer man nemlig en mængde baggrundsdata, som kan give vigtig viden til gavn for elever og lærere. Formanden for det danske PISA-konsortium Hans Hummelgaard ser gerne PISA udnyttet langt bedre som værktøj fremover.
Skoleledere skal formidle visioner og rose de ansatte
God ledelse er med til at skabe motiverede og engagerede lærere, der hjælper eleverne til at blive fagligt dygtige. Her er tre bud på ledelse, som ifølge forskningen kan gøre en forskel.
KORA følger den nye folkeskole tæt
En stribe analyser og evalueringer skal måle og veje konsekvenserne af folkeskolereformen. KORA står i spidsen for flere af projekterne og har især sat sig tungt på den del af dem, der handler om styring.
Giver den nye skoledag gladere og dygtigere elever?
En længere og mere varieret skoledag er en af de store byggesten i den reform, der skal løfte den danske folkeskole. KORA skal sammen med konsulentvirksomheden DAMVAD over fem år kortlægge effekterne af den nye skoledag.