Tovholder i praksis
Udgivelsens forfattere:
- Lone Grøn
- Josephine Obel
- Marie Højlund Bræmer
Ledelse og implementering
Økonomi og styring
Sundhed
Ledelse og implementering, Økonomi og styring, Sundhed
Rapporten giver indblik i hverdagen i almen praksis samt i tre tovholderfortællinger, der viser, at tovholderrollen indeholder både medicinske, humanistiske og sociale aspekter, og at disse aspekter ikke kan adskilles, når man søger at skabe sammenhængende patientforløb.
Tovholderrollen er diskuteret i to perspektiver: et relationelt og et organisatorisk. Det relationelle perspektiv repræsenterer tovholderrollen, som ’de principper der altid har været’. Det fokuserer på lægen og patienten samt på relationen imellem dem.
Det organisatoriske perspektiv er udtrykt som navigering i en Bermudatrekant, hvor henvisninger, laboratorieprøver og udskrivningskort forsvinder uden forklaring. Det er dette perspektiv, der er beskrevet som ’ikke implementeret’.
Det er en udfordring, der kræver organisatorisk indsats, der ikke på samme måde som de handlinger, der er forbundet med det relationelle perspektiv, er forankret i hverdag, erfaring og værdier i almen praksis. Det kræver også patienttid uden patienter.
Udgivelsens forfattere
Om denne udgivelse
Udgiver
DSI Forlag