Rapport 28. MAR 1997
Uddannelsesvalg efter 9. klasse
Udgivelsens forfattere:
- Dines Andersen
Dagtilbud, skole og uddannelse
Dagtilbud, skole og uddannelse
Efter grundskolens 9-10 års skolegang spredes de unge. Et fåtal holder op med at uddanne sig; de fleste går over i ungdomsuddannelserne. Hvilke unge søger mod de forskellige uddannelser? På grundlag af knap 2.000 elevers spørgeskemabesvarelser i slutningen af 9. klasse analyseres en årgang unges uddannelsesvalg.
Hvordan ser de unge på det samfund, de skal uddanne sig til? Hvordan ser de på arbejde, uddannelse, familie og karriere? Rapporten søger svar på, om de unges uddannelsesvalg er udtryk for langsigtet planlægning eller traditioner. Hvor godt kendskab har de unge til de forskellige valgmuligheder? Hvem har de kunnet tale med om deres valg, og hvem har haft betydning for valget? Hvordan ser eleverne specielt på den vejledningsindsats, skolen har stået for?
Ud over at bringe landsdækkende, repræsentative resultater for denne ungdomsårgang, sætter rapporten fokus på to-sprogede elever, stærke og svage elever, de unges sociale baggrund m.v.
Rapporten indgår som den første i en serie fra Undervisningsministeriets forskningsprogram UDDANNELSE TIL ALLE.
Hvordan ser de unge på det samfund, de skal uddanne sig til? Hvordan ser de på arbejde, uddannelse, familie og karriere? Rapporten søger svar på, om de unges uddannelsesvalg er udtryk for langsigtet planlægning eller traditioner. Hvor godt kendskab har de unge til de forskellige valgmuligheder? Hvem har de kunnet tale med om deres valg, og hvem har haft betydning for valget? Hvordan ser eleverne specielt på den vejledningsindsats, skolen har stået for?
Ud over at bringe landsdækkende, repræsentative resultater for denne ungdomsårgang, sætter rapporten fokus på to-sprogede elever, stærke og svage elever, de unges sociale baggrund m.v.
Rapporten indgår som den første i en serie fra Undervisningsministeriets forskningsprogram UDDANNELSE TIL ALLE.
Udgivelsens forfattere
- Dines Andersen
Om denne udgivelse
Udgiver
SFI - Det Nationale Forskningscenter for Velfærd