Skip til indhold
Få vores nyhedsbrev
Da En
  • Udgivelser
  • Medarbejdere
  • Undersøgelser i gang
  • Temaer
  • Om VIVE
  • Nyheder
  • Arrangementer
  • Projektforløb
  • Centre og netværk
  • Kontakt
  • Presse
  • Vi tilbyder
Da / En
Tilmeld nyhedsbrev
Del
Undersøgelse i gang, ­september 2017 - september 2029

Uddannelsesforventninger blandt udsatte unge i udskolingen

Dette projekts formål er at undersøge og forstå hvordan unges uddannelsesforventninger skabes.

Projektleder: Jens-Peter Thomsen Projektmedarbejdere: Sidsel Vive Jensen & Louise Høyer Bom
Modelfoto: Ole Bo Jensen/VIVE

Kontakt

Jens-Peter Thomsen Seniorforsker, cand.scient.soc., ph.d. M: 33 48 08 35 jpt@vive.dk

Forskningen viser, at en stor gruppe børn og unge, primært med ressourcesvag baggrund, har lavere uddannelsesforventninger, end hvad deres skolepræstationer burde lægge op til. Hvis disse unge fx fravælger en erhvervsuddannelse på grund af lave forventninger, får de ringere chancer i livet end andre unge. For at kunne støtte mulighederne for børn fra ressourcesvage hjem er det nødvendigt, at vi opnår en forståelse af, hvordan unges uddannelsesforventninger skabes, og hvordan unges forventninger hænger sammen med forventninger og uddannelsesværdier hos forældrene. Selvom meget forskning har betonet betydningen af at have forventninger til uddannelse, så har ingen studier undersøgt hvordan forventninger faktisk skabes. Vi mangler i tillæg viden om, hvorfor unge med den samme udsatte baggrund kan have så forskellige forventninger.

Projektet stiller to overordnede spørgsmål:

  1. Hvordan opstår forskellige uddannelsesforventninger, og hvordan hænger de sammen med forældrenes forventninger?
  2. Hvad er det, der gør, at ens præsterende børn med samme ressourcesvage baggrund kan have så forskellige forventninger?

Med besvarelsen af disse spørgsmål får vi en unik viden om, hvordan forventninger skabes. Vi bliver dermed klogere på, hvilke møtrikker, vi kan dreje på, hvis vi skal stimulere og øge forventningerne hos unge med udsatte baggrunde. Der er nemlig behov for at understøtte de unges forventninger på en måde, så disse ikke afhænger af familiebaggrunden.

Mere fra samme undersøgelse

Rapport, 23. januar 2022 Uddannelsesforventninger blandt danske unge
Nyhed, 19. januar 2022 Unge med minoritetsbaggrund er målrettede i deres valg af uddannelse
Nyhed, 7. september 2020 Kortuddannede forældre har svært ved at hjælpe deres børn gennem uddannelsessystemet
Rapport, 7. september 2020 Danske forældres uddannelsesforventninger
Rapport, 21. juni 2019 Danske unges uddannelsesforventninger
Tilmeld nyhedsbrev
Del

Tlf: 44 45 55 00

Mail: vive@vive.dk

EAN: 5798000354845

CVR: 23 15 51 17

KontaktPresseJob i VIVETilgængelighedserklæring

VIVE – Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd leverer viden, der bidrager til at udvikle velfærdssamfundet og til at styrke kvalitetsudvikling, effektivisering og styring i den offentlige sektor både i kommuner, regioner og nationalt.

Vores nyeste viden i din indbakke hver uge.

Tilmeld nyhedsbrev
Følg os