Social issues Children, youth and family Daycare, school and education Social issues, Children, youth and family, Daycare, school and education Anne Marie Villumsen Senior Researcher, Ph.d. Social issues Children, youth and family Daycare, school and education Social issues, Children, youth and family, Daycare, school and education Key Expertise: Professionals, Vulnerable persons, Civic and user involvement +45 23 45 23 19 amav@vive.dk VIVE Children and Education Aarhus VIVE Children and Education Aarhus +45 23 45 23 19 amav@vive.dk Publications Profile Areas Social issues Udgivelser Eksperter Nyheder Arrangementer Eksperter Children, youth and family Udgivelser Eksperter Nyheder Arrangementer Undersøgelser Daycare, school and education Udgivelser Eksperter Nyheder Arrangementer Undersøgelser Areas Social issues Udgivelser Eksperter Nyheder Arrangementer Eksperter Children, youth and family Udgivelser Eksperter Nyheder Arrangementer Undersøgelser Daycare, school and education Udgivelser Eksperter Nyheder Arrangementer Undersøgelser Anne Marie's highlighted publications Report 17. MAY 2023 Socialfaglige medarbejdere i skole og dagtilbud Strandby, M. W., Mikuta, M. I., & Villumsen, A. M. (2023). Socialfaglige medarbejdere i skole og dagtilbud: Screening af muligheden for integration af socialfaglige medarbejdere på almenområdet . VIVE - Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd. VIVE Rapport Children, youth and family Children, youth and family Report 15. MAR 2023 Forældreinddragelse i myndighedssagsbehandling Villumsen, A. M., & Strandby, M. W. (2023). Forældreinddragelse i myndighedssagsbehandling. VIVE - Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd. VIVE Rapport Children, youth and family Children, youth and family Scientific article 7. MAR 2023 Holding a Foster Child’s Mind in Mind: Study Protocol for a Cluster-Randomized Controlled Trial of Mentalization-based Therapy (MBT) for Foster Families Dalgaard, N. T., Villumsen, A. M., Sørensen, K. M., Midgley, N., Væver, M. S., Almlund, M., & Pontoppidan, M. (2023). Holding a Foster Child’s Mind in Mind: Study Protocol for a Cluster-Randomized Controlled Trial of Mentalization-based Therapy (MBT) for Foster Families. BMC Psychology , 11, 62. https://doi.org/10.1186/s40359-023-01103-8 Report 22. FEB 2023 Metoder til at inddrage børn med autisme og ADHD i myndighedssagsbehandling Rasmussen, P. S., Villumsen, A. M., & Rossen, C. V. (2023). Metoder til at inddrage børn med autisme og ADHD i myndighedssagsbehandling: Vidensindsamling under Videnscenter om børneinddragelse og udsatte børns liv. VIVE - Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd. Children, youth and family Social issues Management and implementation Children, youth and family, Social issues, Management and implementation Scientific article JUL 2023 The context bound phenomenon of decision-making on referrals: Villumsen, A. M., & Gjedde, C. A. (2023). The context bound phenomenon of decision-making on referrals: A scoping review. Children & Society, 37(4), 1274-1293. https://doi.org/10.1111/chso.12660 Scientific article 2022 At evaluere liv Villumsen, A. M. A. (2022). At evaluere liv. Cepra-striben, (29), 16-27. https://doi.org/10.17896/UCN.cepra.n29.464 Book contribution 2022 Inddragelse af børn og unge i socialt arbejde Villumsen, A. M. A., & Jensen, B. S. (2022). Inddragelse af børn og unge i socialt arbejde. In L. R. Højbjerg (Ed.), Socialt arbejde med børn, unge og familier (2 ed., Vol. 1, pp. 255-272). Hans Reitzel. Book contribution 2022 Indledning Villumsen, A. M. (2022). Indledning. In A. Matthiessen, A. M. Villumsen, A. S. Jørgensen, & S. M. Sieling-Monas (Eds.), Tekster og kommunikation i socialt arbejde (1 ed., Vol. 1, pp. 119-124). Samfundslitteratur. Book contribution 2022 Tekster og kommunikation i socialt arbejde Villumsen, A. M., Matthiessen, A., Jørgensen, A. S., & Sieling-Monas, S. M. (Eds.) (2022). Tekster og kommunikation i socialt arbejde. In Tekster og Kommunikation i socialt arbejde (1 ed., Vol. 1) Book contribution 2022 Tværprofessionelt samarbejde om børn i mistrivsel Villumsen, A. M. A., & Molbæk, M. (2022). Tværprofessionelt samarbejde om børn i mistrivsel. In L. Ravn Højberg (Ed.), Socialt arbejde med børn, unge og familier (2 ed., Vol. 1, pp. 239-254). Scientific article 2021 Algoritmer og Machine learning i socialt arbejde? Rosholm, M., Dalgaard Toft, S., Villumsen, A. M. A., Bodilsen, S., & Nirmalarajan, L. Y. (2021). Algoritmer og Machine learning i socialt arbejde? Social Kritik, (163), [9]. Book contribution 2021 Socialkonstruktivisme - om hvordan sociale problemer bliver til Villumsen, A. M., & Rysgaard, R. A. (2021). Socialkonstruktivisme - om hvordan sociale problemer bliver til. In M. Christensen, R. E. Jørgensen, N. H. Lysen, & C. Rosenberg (Eds.), Videnskabsteori i socialt arbejde (pp. 179-195). Samfundslitteratur. Book contribution 2020 Forældre og børns rettigheder i socialt myndighedsarbejde Villumsen, A. M., & Berg, L. S. (2020). Forældre og børns rettigheder i socialt myndighedsarbejde. In A. F. Jacobsen, & A-D. Hestbæk (Eds.), inddragelse, indflydelse og deltagelse (pp. 185-199). Akademisk Forlag. Professionsserien https://issuu.com/lr-undervisning/docs/borns_rettigheder_9788750054085_sample?fr=sOWZmNjYyOTU5Mg Scientific article 2020 Informal Pathways as a response to limitations in formal categorization of referrals in child and family welfare. Villumsen, A. M., & Mosegaard Søbjerg, L. (2020). Informal Pathways as a response to limitations in formal categorization of referrals in child and family welfare. Nordic Social Work Research. https://doi.org/10.1080/2156857x.2020.1795705 Book contribution 2020 Opsporingarbejde i dagtilbud Villumsen, A. M. (2020). Opsporingarbejde i dagtilbud. In A. M. Villumsen, & K. E. Petersen (Eds.), risikovurdering og analysearbejde med forældrene som aktive deltagere (pp. 171-191). Hans Reitzel. https://hansreitzel.dk/products/opsporing-og-underretning-i-dagtilbud-bog-51231-9788741276809 Daycare, school and education Daycare, school and education Scientific article 2020 Perceptions of risk and decisions of referring children at risk Søbjerg, L. M., Nirmalarajan, L. Y., & Villumsen, A. M. (2020). Perceptions of risk and decisions of referring children at risk. Child Care in Practice, 26(2), 130-145. https://doi.org/10.1080/13575279.2019.1685460 Scientific article 2019 Inklusion og udsathed: og deres bidrag til et nuancerende professionssprog Molbæk, M., & Villumsen, A. M. A. (2019). Inklusion og udsathed: og deres bidrag til et nuancerende professionssprog. Tidsskrift for professionsstudier, (28), 36-44. Daycare, school and education Daycare, school and education Book contribution 2019 Mellem inklusion og inddragelse Villumsen, A. M. A. (2019). Mellem inklusion og inddragelse. In K. E. Petersen, & J. H. Hansen (Eds.), Inklusion og eksklusion (pp. 307-318). Hans Reitzel. https://hansreitzel.dk/products/inklusion-og-eksklusion-en-grundbog-bog-46199-9788741269689 Children, youth and family Daycare, school and education Children, youth and family, Daycare, school and education Conference contribution 2018 Can statistical data qualify assessments of children at risk? Søbjerg, L. M., Villumsen, A. M. A., & Klitbjerg-Nielsen, C. (2018). Can statistical data qualify assessments of children at risk?. Book 2020 Opsporing og underretning i dagtilbud Villumsen, A. M., & Petersen, K. E. (Eds.) (2020). Opsporing og underretning i dagtilbud. Hans Reitzel. https://hansreitzel.dk/products/opsporing-og-underretning-i-dagtilbud-bog-51231-9788741276809 Anne Marie's igangværende undersøgelser Project 1. AUG 2021 — 31. JAN 2026 Ansøgning MBT-Fostering Social issues Children, youth and family Social issues, Children, youth and family Project 1. JUL 2022 — 31. DEC 2024 Vi lytter Management and implementation Social issues Children, youth and family Daycare, school and education Management and implementation, Social issues, Children, youth and family, Daycare, school and education Project 1. DEC 2023 — 31. DEC 2026 Compassion in Care Health Children, youth and family Daycare, school and education Health, Children, youth and family, Daycare, school and education
Report 17. MAY 2023 Socialfaglige medarbejdere i skole og dagtilbud Strandby, M. W., Mikuta, M. I., & Villumsen, A. M. (2023). Socialfaglige medarbejdere i skole og dagtilbud: Screening af muligheden for integration af socialfaglige medarbejdere på almenområdet . VIVE - Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd. VIVE Rapport Children, youth and family Children, youth and family
Report 15. MAR 2023 Forældreinddragelse i myndighedssagsbehandling Villumsen, A. M., & Strandby, M. W. (2023). Forældreinddragelse i myndighedssagsbehandling. VIVE - Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd. VIVE Rapport Children, youth and family Children, youth and family
Scientific article 7. MAR 2023 Holding a Foster Child’s Mind in Mind: Study Protocol for a Cluster-Randomized Controlled Trial of Mentalization-based Therapy (MBT) for Foster Families Dalgaard, N. T., Villumsen, A. M., Sørensen, K. M., Midgley, N., Væver, M. S., Almlund, M., & Pontoppidan, M. (2023). Holding a Foster Child’s Mind in Mind: Study Protocol for a Cluster-Randomized Controlled Trial of Mentalization-based Therapy (MBT) for Foster Families. BMC Psychology , 11, 62. https://doi.org/10.1186/s40359-023-01103-8
Report 22. FEB 2023 Metoder til at inddrage børn med autisme og ADHD i myndighedssagsbehandling Rasmussen, P. S., Villumsen, A. M., & Rossen, C. V. (2023). Metoder til at inddrage børn med autisme og ADHD i myndighedssagsbehandling: Vidensindsamling under Videnscenter om børneinddragelse og udsatte børns liv. VIVE - Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd. Children, youth and family Social issues Management and implementation Children, youth and family, Social issues, Management and implementation
Scientific article JUL 2023 The context bound phenomenon of decision-making on referrals: Villumsen, A. M., & Gjedde, C. A. (2023). The context bound phenomenon of decision-making on referrals: A scoping review. Children & Society, 37(4), 1274-1293. https://doi.org/10.1111/chso.12660
Scientific article 2022 At evaluere liv Villumsen, A. M. A. (2022). At evaluere liv. Cepra-striben, (29), 16-27. https://doi.org/10.17896/UCN.cepra.n29.464
Book contribution 2022 Inddragelse af børn og unge i socialt arbejde Villumsen, A. M. A., & Jensen, B. S. (2022). Inddragelse af børn og unge i socialt arbejde. In L. R. Højbjerg (Ed.), Socialt arbejde med børn, unge og familier (2 ed., Vol. 1, pp. 255-272). Hans Reitzel.
Book contribution 2022 Indledning Villumsen, A. M. (2022). Indledning. In A. Matthiessen, A. M. Villumsen, A. S. Jørgensen, & S. M. Sieling-Monas (Eds.), Tekster og kommunikation i socialt arbejde (1 ed., Vol. 1, pp. 119-124). Samfundslitteratur.
Book contribution 2022 Tekster og kommunikation i socialt arbejde Villumsen, A. M., Matthiessen, A., Jørgensen, A. S., & Sieling-Monas, S. M. (Eds.) (2022). Tekster og kommunikation i socialt arbejde. In Tekster og Kommunikation i socialt arbejde (1 ed., Vol. 1)
Book contribution 2022 Tværprofessionelt samarbejde om børn i mistrivsel Villumsen, A. M. A., & Molbæk, M. (2022). Tværprofessionelt samarbejde om børn i mistrivsel. In L. Ravn Højberg (Ed.), Socialt arbejde med børn, unge og familier (2 ed., Vol. 1, pp. 239-254).
Scientific article 2021 Algoritmer og Machine learning i socialt arbejde? Rosholm, M., Dalgaard Toft, S., Villumsen, A. M. A., Bodilsen, S., & Nirmalarajan, L. Y. (2021). Algoritmer og Machine learning i socialt arbejde? Social Kritik, (163), [9].
Book contribution 2021 Socialkonstruktivisme - om hvordan sociale problemer bliver til Villumsen, A. M., & Rysgaard, R. A. (2021). Socialkonstruktivisme - om hvordan sociale problemer bliver til. In M. Christensen, R. E. Jørgensen, N. H. Lysen, & C. Rosenberg (Eds.), Videnskabsteori i socialt arbejde (pp. 179-195). Samfundslitteratur.
Book contribution 2020 Forældre og børns rettigheder i socialt myndighedsarbejde Villumsen, A. M., & Berg, L. S. (2020). Forældre og børns rettigheder i socialt myndighedsarbejde. In A. F. Jacobsen, & A-D. Hestbæk (Eds.), inddragelse, indflydelse og deltagelse (pp. 185-199). Akademisk Forlag. Professionsserien https://issuu.com/lr-undervisning/docs/borns_rettigheder_9788750054085_sample?fr=sOWZmNjYyOTU5Mg
Scientific article 2020 Informal Pathways as a response to limitations in formal categorization of referrals in child and family welfare. Villumsen, A. M., & Mosegaard Søbjerg, L. (2020). Informal Pathways as a response to limitations in formal categorization of referrals in child and family welfare. Nordic Social Work Research. https://doi.org/10.1080/2156857x.2020.1795705
Book contribution 2020 Opsporingarbejde i dagtilbud Villumsen, A. M. (2020). Opsporingarbejde i dagtilbud. In A. M. Villumsen, & K. E. Petersen (Eds.), risikovurdering og analysearbejde med forældrene som aktive deltagere (pp. 171-191). Hans Reitzel. https://hansreitzel.dk/products/opsporing-og-underretning-i-dagtilbud-bog-51231-9788741276809 Daycare, school and education Daycare, school and education
Scientific article 2020 Perceptions of risk and decisions of referring children at risk Søbjerg, L. M., Nirmalarajan, L. Y., & Villumsen, A. M. (2020). Perceptions of risk and decisions of referring children at risk. Child Care in Practice, 26(2), 130-145. https://doi.org/10.1080/13575279.2019.1685460
Scientific article 2019 Inklusion og udsathed: og deres bidrag til et nuancerende professionssprog Molbæk, M., & Villumsen, A. M. A. (2019). Inklusion og udsathed: og deres bidrag til et nuancerende professionssprog. Tidsskrift for professionsstudier, (28), 36-44. Daycare, school and education Daycare, school and education
Book contribution 2019 Mellem inklusion og inddragelse Villumsen, A. M. A. (2019). Mellem inklusion og inddragelse. In K. E. Petersen, & J. H. Hansen (Eds.), Inklusion og eksklusion (pp. 307-318). Hans Reitzel. https://hansreitzel.dk/products/inklusion-og-eksklusion-en-grundbog-bog-46199-9788741269689 Children, youth and family Daycare, school and education Children, youth and family, Daycare, school and education
Conference contribution 2018 Can statistical data qualify assessments of children at risk? Søbjerg, L. M., Villumsen, A. M. A., & Klitbjerg-Nielsen, C. (2018). Can statistical data qualify assessments of children at risk?.
Book 2020 Opsporing og underretning i dagtilbud Villumsen, A. M., & Petersen, K. E. (Eds.) (2020). Opsporing og underretning i dagtilbud. Hans Reitzel. https://hansreitzel.dk/products/opsporing-og-underretning-i-dagtilbud-bog-51231-9788741276809
Project 1. AUG 2021 — 31. JAN 2026 Ansøgning MBT-Fostering Social issues Children, youth and family Social issues, Children, youth and family
Project 1. JUL 2022 — 31. DEC 2024 Vi lytter Management and implementation Social issues Children, youth and family Daycare, school and education Management and implementation, Social issues, Children, youth and family, Daycare, school and education
Project 1. DEC 2023 — 31. DEC 2026 Compassion in Care Health Children, youth and family Daycare, school and education Health, Children, youth and family, Daycare, school and education