Arbejdsområder
Morten har forsket i forskellige emner inden for offentlig forvaltning, styring og ledelse, som for eksempel borgernes forventninger til offentlig service, ’sundheds nudges’ udsendt til borgerne samt implementering af politik og indsatser. Det meste af Mortens forskning har fokuseret på uddannelsesområdet med emner såsom kompetenceudvikling af lærere, forældres tilfredshed med folkeskolen og daginstitutioner, læse- og samproduktionsindsatser i folkeskolen samt ordblindeindsatser på erhvervsskolerne.
I øjeblikket forsker Morten mest i implementering af en læseindsats i folkeskolen gennem et større Novo Nordisk-støttet forskningsprojekt, READit, som indeholder lærings-, implementerings-, og samproduktionselementer. Desuden er han med til at undersøge udbredelsen og implementeringen af LIFE fondens undervisningskits i folkeskolerne i hele landet.
Metoder
Morten Hjortskov Larsen arbejder med kvantitative metoder så som spørgeskemaer, registerbaserede studier, panelstudier samt felt- og spørgeskemabaserede lodtrækningsstudier. Han har haft et særligt forskningsmæssigt fokus på spørgeskemaers opbygning og dets mulige påvirkning på svarene.
Baggrund
Morten Hjortskov Larsen er ph.d. i statskundskab fra Aarhus Universitet, 2016, og har været ansat som både adjunkt og post.doc i afdelingen for offentlig forvaltning i Aarhus. Desuden har Morten tidligere været ansat som fuldmægtig i Magistraten for Børn og Unge, Aarhus Kommune, 2009-2013. Siden 2021 har han været ansat i VIVE.