Spring til...

  • Hovedindhold
  • Indholdsfortegnelse
  • Sidefod
  • English en
Nyhed 4. DEC 2024

Stigende matematikangst blandt danske skoleelever

Modelfoto: Cathrine Ertmann/VIVE
I Danmark er forskellen mellem forekomsten af matematikangst blandt piger og drenge markant større end OECD-gennemsnittet.
Download rapporten her
Download rapporten her
  • Rune Vammen Lesner

    Seniorforsker, ph.d., cand.scient.oecon.

    33 69 77 61
    ruvl@vive.dk
  • Daniel Sebastian Larsen

    Specialkonsulent

    33 48 09 86
    dasl@vive.dk

Ny PISA-delrapport viser stigende matematikangst blandt de 15-årige elever i Danmark. Det gælder især for pigerne.

Som en delrapport i den samlede PISA-undersøgelse går PISA 2022 Delrapport Matematik i dybden med elevernes egen oplevelse af deres matematikundervisning. Den viser blandt andet, at en stigende andel af de danske 15-årige elever udvikler stærke, negative følelser i forhold til matematik – det, der betegnes som matematikangst.

Blandt drengene ses en mindre stigning, mens der for pigerne både ses en større andel med matematikangst og en kraftigere stigning siden seneste måling på området i 2012.

Forskellen mellem piger og drenge er også markant større i Danmark end i OECD-landene samlet set.

”Det er naturligvis problematisk, at elever udvikler matematikangst, både fordi det er urimeligt, at elever skal have denne type negative oplevelser i skolen, og fordi det hæmmer deres mulighed for læring,” siger seniorforsker Rune Vammen Lesner og peger på, at rapporten finder en målbar sammenhæng mellem matematikangst og de elever, der scorer lavere i matematik end de øvrige elever.

I undersøgelsen er det eksempelvis næsten to tredjedele af pigerne, der erklærer sig enige eller meget enige i undersøgelsens udsagn om ofte at være bekymret for, om det bliver for svært for dem i matematiktimerne. Det samme gælder kun for lidt over en tredjedel af drengene.

For både danske drenge og piger gælder dog, at niveauet af matematikangst ligger under OECD-gennemsnittet for de respektive køn.

Afdækker også motivation og selvsikkerhed

Derudover afdækker undersøgelsen også elevernes motivation, selvsikkerhed og mindset i forhold til matematikundervisningen. Den viser blandt andet, at danske drenge vurderer kvaliteten af deres matematikundervisning højere end pigerne, at drenge og piger er lige motiverede for at klare sig godt i matematik, og at danske elevers selvsikkerhed i forhold til at løse en række af forskellige typer af matematikopgaver ligger over OECD-gennemsnittet med undtagelse af deres selvsikkerhed omkring at kunne løse en andengradsligning.

Matematikangst

Nogle elever udvikler stærke, negative følelser i forhold til matematik. Det har i forskningslitteraturen fået betegnelsen matematikangst. Der findes ikke en fast, internationalt accepteret definition af begrebet, men det er kendetegnet ved følelser som ængstelse, anspændthed, nervøsitet og hjælpeløshed, når eleven bliver stillet over for matematiske problemstillinger, og det hæmmer ofte elevens matematiske præstation.

Opgavefordeling og kontakt

Delrapporten er forfattet af lektor Kaj Østergaard og lektor Lóa Björk Jóelsdóttir, begge fra VIA University College.

PISA 2022 rekvireres af Børne- og Undervisningsministeriet. VIVE har ansvar for den overordnede projektledelse samt analyse af data, og Danmarks Statistik varetager dataindsamlingen, mens UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole, VIA University College og Københavns Professionshøjskole deltager med fagdidaktiske eksperter.

For spørgsmål om denne delrapport, kontakt:

- Kaj Østergaard, lektor, VIA University College – KOST@via.dk

- Lóa Björk Jóelsdóttir, lektor, VIA University College – LOHO@via.dk

 

For spørgsmål til datagrundlag og -indsamling, kontakt: Danmarks Statistik, chefkonsulent Monika Klingsbjerg-Besrechel – MOM@dst.dk

For spørgsmål af politisk karakter, kontakt: Børne- og Undervisningsministeriet, pressetelefon 2240 0930.

Læs hovedrapporten for PISA 2022, de øvrige delrapporter og se mere om resultaterne af PISA-undersøgelsen af elevernes matematikfærdigher

Rapport
4. DEC 2024

PISA 2022 delrapport matematik

  • Dagtilbud, skole og uddannelse
  • Dagtilbud, skole og uddannelse
Rapport
5. DEC 2023

PISA 2022

  • Børn, unge og familie
  • Dagtilbud, skole og uddannelse
  • Børn, unge og familie, Dagtilbud, skole og uddannelse
Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd leverer viden, der bidrager til at udvikle velfærdssamfundet og til at styrke kvalitetsudvikling, effektivisering og styring i den offentlige sektor både i kommuner, regioner og nationalt.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Få vores nyeste viden serveret i din indbakke - hver uge!

Nyhedsbrev
Tlf: 44 45 55 00
Mail: vive@vive.dk
EAN: 5798000354845
CVR: 23 15 51 17
  • Nyheder og debat
  • Presse
  • Kontakt
  • Ledige stillinger
  • Tilgængelighedserklæring

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Få vores nyeste viden serveret i din indbakke - hver uge!

Nyhedsbrev