Anbragte børn og unge: En forskningsoversigt
Udgivelsens forfattere:
- Tine Egelund
- Pernille Skovbo Christensen
- Turf Böcker Jakobsen
- Tina Gudrun Jensen
- Rikke Fuglsang Olsen
- Socialområdet
- Børn, unge og familie
- Dagtilbud, skole og uddannelse Socialområdet, Børn, unge og familie, Dagtilbud, skole og uddannelse
Dette er en opdateret version af forskningsoversigten Anbringelse af børn og unge uden for hjemmet fra 2003. Rapporten sammenfatter nyere dansk, nordisk og engelsk forskning på anbringelsesområdet og giver et ajourført billede af anbragte børns og unges liv.
Konklusionen er ligesom i den forrige oversigt klar: Anbragte børn klarer sig dårligere end ikke-anbragte børn på stort set alle målte parametre (skolepræstation, helbred og trivsel). Anbragte børn har endvidere langt større risiko for at ende som lavtuddannede eller ufaglærte som voksne. Især de børn, der blevet anbragt sent, og hvor anbringelsen ikke har været stabil, er udsatte.
Slægtsanbringelser er generelt mere stabile, på trods af at plejeforældrene i denne gruppe generelt er svagere stillet, da de fx har lavere uddannelse, ringere økonomi eller dårligere helbred.
Forskningsoversigten kan læses i sin helhed, men er også velegnet som opslagsbog, da den kommer rundt om mange aspekter, bl.a. de anbragte børns baggrund, skolegang, sundhed og netværk, samt slægtsanbringelser, institutionsanbringelser, stabiliteten af anbringelser, udslusning og efterværn. Oversigten er bestilt og finansieret af Velfærdsministeriet.
Udgivelsens forfattere
Om denne udgivelse
Udgiver
SFI - Det Nationale Forskningscenter for Velfærd