Videnskabelig artikel 2024
Børns (mis)trivsel i og på tværs af dagtilbud, skole og hjem
Udgivelsens forfattere:
- Anne Marie Villumsen
- Mette Molbæk
- Anette Boye Koch
Dagtilbud, skole og uddannelse
Dagtilbud, skole og uddannelse
Børns trivsel er et ekspliciteret mål for både professionelle og politikere, som søger at sætte retning for et godt børneliv. Imidlertid er det en stor barriere for arbejdet med og samarbejdet om børns trivsel, at der er så stor uklarhed om, hvordan det fremtræder og forstås i børns hverdagsliv og i den forskning, der er indenfor feltet.
Med udgangspunkt i et integrativt litteraturreview afdækker denne artikel forskningsfeltet om børns trivsel og mistrivsel i og på tværs af dagtilbud, skole og hjem i en skandinavisk kontekst. Vi har i vores analyser identificeret otte forskellige måder at forstå trivsel og mistrivsel på og præsenterer en syntese på tværs, hvor vi viser de forskellige konteksters primære forståelse af og fokus i arbejdet med børns trivsel og mistrivsel.
Formålet med artiklen er at bidrage til en øget klarhed over trivsel som både begreb og fænomen. Håbet er, at praksis med udgangspunkt i forskning kan blive mere tydelige på at forstå og arbejde med at skabe trivsel for børn.
Med udgangspunkt i et integrativt litteraturreview afdækker denne artikel forskningsfeltet om børns trivsel og mistrivsel i og på tværs af dagtilbud, skole og hjem i en skandinavisk kontekst. Vi har i vores analyser identificeret otte forskellige måder at forstå trivsel og mistrivsel på og præsenterer en syntese på tværs, hvor vi viser de forskellige konteksters primære forståelse af og fokus i arbejdet med børns trivsel og mistrivsel.
Formålet med artiklen er at bidrage til en øget klarhed over trivsel som både begreb og fænomen. Håbet er, at praksis med udgangspunkt i forskning kan blive mere tydelige på at forstå og arbejde med at skabe trivsel for børn.
Udgivelsens forfattere
Om denne udgivelse
Publiceret i
Tidsskrift for professionsstudier