Skip til indhold
Få vores nyhedsbrev
Da En
  • Temaer
  • Udgivelser
  • Medarbejdere
  • Om VIVE
  • Nyheder
  • Undersøgelser i gang
  • Arrangementer
  • Kontakt
  • Presse
Da / En
Tilmeld nyhedsbrev
Del
Rapport, ­16. marts 2021

Borgeroplevelser af Jobcenter København 2020

Der er generelt stor tilfredshed med Jobcenter København, især blandt job- og uddannelsesparate borgere. Det viser VIVEs interviewundersøgelse af godt 400 borgere. Gruppen af job- og uddannelsesparate borgere og gruppen af udsatte borgere er overvejende tilfredse og utilfredse med de samme forhold omkring deres jobcenter. Borgerne ønsker at blive mødt åbent, uden fordomme og med interesse for dem og deres situation.

Line Mehlsen & Christian Højgaard Mikkelsen
Beskæftigelse, Kommune, Ledige, Overførselsindkomst
Hent rapporten om borgernes tilfredshed med Jobcenter København
VIVE undersøger, hvordan borgerne oplever deres møde med Jobcenter København. Arkivfoto: Ricky John Molloy/VIVE

Kontakt

Line Mehlsen Senioranalytiker, cand.scient.pol. M: 33 69 77 07 lme@vive.dk

Beskæftigelses- og Integrationsudvalget i Københavns Kommune ønsker at afdække borgernes oplevelse med Jobcenter København. Derfor har kommunen bedt VIVE foretage en række undersøgelser af tilfredsheden med jobcentrene.

Den første undersøgelse blev gennemført i 2019 og fokuserede alene på gruppen af udsatte borgere. I 2020 blev undersøgelsen udvidet til også at omfatte job- og uddannelsesparate borgere. Denne rapport dækker således alle målgrupper i Jobcenter København, hvoraf 405 ledige borgere har besvaret syv spørgsmål lige efter deres besøg på jobcenteret:

  • Hvor tilfreds er du med den samtale, du lige har haft med din sagsbehandler?
  • Synes du, der er fremdrift i dit forløb her i jobcenteret?
  • Synes du, din sagsbehandler inddrager dig?
  • Har du selv bidraget til, at der er fremskridt i dit forløb?
  • Synes du, at du kan spørge din sagsbehandler, hvis der er noget, du er i tvivl om eller ikke forstår?
  • Ved du, hvad der skal ske, indtil du skal til din næste samtale?
  • Hvordan føler du dig behandlet her i jobcenteret?

Undersøgelsen vil blive gentaget i 2021 og 2022, så man kan følge udviklingen i borgernes oplevelser.

Resultater

De job- og uddannelsesparate borgere er den gruppe, der angiver den højeste grad af tilfredshed med Jobcenter København. I gennemsnit angiver de en højere score på fem af undersøgelsens syv spørgsmål sammenlignet med målgruppen af udsatte borgere.

Størst tilfredshed er der med oplevelsen af den seneste samtale i jobcenteret. 80 procent af de udsatte borgere angiver, at de er tilfredse eller meget tilfredse med den seneste samtale. Det samme gælder 93 procent af de job- og uddannelsesparate. På spørgsmålet om, hvordan man generelt føler sig behandlet i jobcenteret, svarer 57 procent af de udsatte borgere, at de føler sig godt eller meget godt behandlet. Blandt de job- og uddannelsesparate er det tilsvarende tal 80 procent.

Mange borgere skelner mellem ”systemet”, som de oplever putter folk i kasser og udøver kontrol, og sagsbehandlerne, der opleves som hjælpsomme og gør, hvad de kan inden for lovgivningens rammer.

Mindst positive er borgernes svar i forhold til, om de oplever, at der er fremdrift i deres forløb. Her svarer knap halvdelen af de udsatte borgere i nogen grad eller i høj grad. Hver femte svarer i mindre grad eller lav grad, mens omkring hver tredje svarer ved ikke eller hverken/eller.

Også blandt de job- og uddannelsesparate borgere er det under halvdelen, der oplever, at der i nogen grad eller høj grad er fremdrift i sagen. Knap hver femte svarer i mindre grad eller i lav grad, mens næsten fire ud af ti svarer ved ikke eller hverken/eller.

Målgruppen af udsatte borgere angiver i 2020 en lavere tilfredshed på to af undersøgelsens syv spørgsmål sammenlignet med 2019. Det gælder spørgsmålene om, hvordan man generelt føler sig behandlet i jobcenteret, og om man kan spørge sagsbehandler, hvis der er noget, man er i tvivl om eller ikke forstår.

På de øvrige fem spørgsmål kan der ikke påvises en signifikant forskel for den samlede gruppe af udsatte borgere fra 2019 til 2020.

Anbefalinger

Undersøgelsen viser, at det bidrager positivt til borgernes oplevelse af jobcenteret, at sagsbehandleren er inde i deres sag og kan hjælpe dem i den konkrete situation. Flere borgere ønsker at have en gennemgående sagsbehandler, der kender dem og deres sag. Det opleves positivt, at man kan komme i kontakt med sagsbehandleren – også uden for møderne, og at sagsbehandleren har tid til at forklare tingene.

Det kræver, at sagsbehandlerne har tid og kan være fleksible i forhold til borgerne. I den forbindelse kan det være relevant at se på antallet af sager på sagsbehandlernes bord.

Metode

Konklusionerne er draget på baggrund af interview med 405 borgere på otte københavnske jobcentre i september og oktober 2020. Vi har anvendt et metodisk design, der kombinerer syv skalaspørgsmål, der kan besvares på en skala fra 1-5, og opfølgende åbne spørgsmål. Skalaspørgsmålene gør det muligt at følge udviklingen i målgruppens oplevelse med Jobcenter København over tid. De opfølgende spørgsmål giver kvalitativ viden om, hvilke erfaringer der ligger bag både positive og negative oplevelser af jobcenteret.

Om denne udgivelse

Finansieret af:

Beskæftigelses- og Integrationsforvaltningen i Københavns Kommune

Udgiver:

VIVE - Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd

Mere fra samme undersøgelse

Nyhed, 16. marts 2021 Ledige københavnere er overordnet tilfredse med jobcenteret
Undersøgelse i gang, juni 2020 - december 2022 VIVE undersøger borgeres oplevelse med Jobcenter København
Nyhed, 31. oktober 2019 Udsatte borgere er tilfredse med Jobcenter København
Rapport, 31. oktober 2019 Udsatte borgeres oplevelse af Jobcenter København
Læs også
  1. Rapport

    Mødet mellem borgere med handicap og kommunen

  2. Rapport

    Regionsdrevet lægeklinik har styrket nordjysk samarbejdsmodel på tværs af sektorer

  3. Rapport

    Tre vigtige temaer for faglig ledelse af dagtilbud

  4. Nyhed

    En undersøgelse af omfanget af krænkende handlinger og konflikter på det danske arbejdsmarked

  5. Nyhed

    Uncertain occupational expectations at age 19 and later educational and labour market outcomes

  6. Webinar

    Småbørnsfamiliers hverdag og trivsel under den første covid-19-nedlukning

  7. Rapport

    Digitalisering udfordrer det traditionelle hierarki

  8. Inspirationshæfte

    Inspiration til selvudpeget hjælperordninger hos etniske minoritetsældre

  9. Nyhed

    Kommunale nyskabelser under covid-19-krisen

  10. Blogindlæg

    Hvor er den virkelige skrøbelighed i det danske sundhedsvæsen?

Tilmeld nyhedsbrev
Del

Tlf: 44 45 55 00

Mail: vive@vive.dk

EAN: 5798000354845

CVR: 23 15 51 17

KontaktPresseTilgængelighedserklæring

VIVE – Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd leverer viden, der bidrager til at udvikle velfærdssamfundet og til at styrke kvalitetsudvikling, effektivisering og styring i den offentlige sektor både i kommuner, regioner og nationalt.

Vores nyeste viden i din indbakke hver uge.

Tilmeld nyhedsbrev
Følg os