De nederste 20 procent: tidlige karriereveje for unge med lavt karaktergennemsnit fra skolen
Udgivelsens forfattere:
- Jorgen Hansen
- Nicolai Kristensen
Abstract
På tværs af nationer opnår store dele af de yngre generationer ingen professionelle kvalifikationer. Ved hjælp af omfattende administrative data fra Danmark og en semistrukturel dynamisk tilgang analyserer vi forskellige politikker rettet mod unge, der forlader 9. klasse med et karaktergennemsnit i den nederste kvintil.
Vi finder, at forberedende kurser tilbudt elever, der ikke er i stand til at påbegynde en kvalificerende uddannelse, ikke har nogen positiv indvirkning på fremtidige arbejdsmarkedsresultater. Yderligere er ikke-observeret heterogenitet vigtigere for denne gruppe end kognitive færdigheder.
Vores resultater viser, at uddannelse er en god mulighed for mange, men ikke for alle. Implikationer for mekanismedesign og lønunderstøttelsesordninger drøftes.
Udgivelsens forfattere
- Jorgen HansenNicolai Kristensen
Om denne udgivelse
Publiceret i
The Scandinavian Journal of Economics