Rapport 28. OKT 2014
Effekten af IT-støtte på elevers læsefærdigheder
Udgivelsens forfattere:
- Christiane Præstgaard Christensen
- Ida Gran Andersen
- Paul Bingley
- Christoffer Scavenius Sonne-Schmidt
Socialområdet
Dagtilbud, skole og uddannelse
Socialområdet, Dagtilbud, skole og uddannelse
I 2009 startede Horsens Kommune et 3-årigt projekt, som skulle øge inklusion og faglighed ved at tilbyde et mere differentieret undervisningstilbud. Eleverne blev tilbudt et it-støtteprogram, som ved hjælp af bl.a. oplæsning og ordforslag kunne hjælpe eleverne med læsningen både i skolen og hjemme.
I denne rapport analyseres effekten af at tilbyde 4.-6.-klasses-elever it-støtte på følgende tre kernekomponenter i deres læsefærdighed: tekstforståelse, afkodning og sprogforståelse.
Generelt klarer de elever, der tilbydes it-støtten, sig bedre end dem, der ikke tilbydes denne støtte.
I forhold til tekstforståelse og afkodning peger resultaterne på, at effekterne af it-støtten er positive, hvorimod målingerne ikke kan påvise en entydig effekt i forhold til sprogforståelse.
It-støtte kan potentielt bidrage til en højere grad af deltagelse i undervisningen og forbedre især de svage elevers læsefærdigheder. It-støtten kan fungere som et vigtigt værktøj i differentieringen af undervisningen og give de svage elever ekstra støtte uden brug af ekstra lærerressourcer.
I denne rapport analyseres effekten af at tilbyde 4.-6.-klasses-elever it-støtte på følgende tre kernekomponenter i deres læsefærdighed: tekstforståelse, afkodning og sprogforståelse.
Generelt klarer de elever, der tilbydes it-støtten, sig bedre end dem, der ikke tilbydes denne støtte.
I forhold til tekstforståelse og afkodning peger resultaterne på, at effekterne af it-støtten er positive, hvorimod målingerne ikke kan påvise en entydig effekt i forhold til sprogforståelse.
It-støtte kan potentielt bidrage til en højere grad af deltagelse i undervisningen og forbedre især de svage elevers læsefærdigheder. It-støtten kan fungere som et vigtigt værktøj i differentieringen af undervisningen og give de svage elever ekstra støtte uden brug af ekstra lærerressourcer.
Udgivelsens forfattere
Om denne udgivelse
Udgiver
SFI - Det Nationale Forskningscenter for Velfærd