Spring til...

  • Hovedindhold
  • Indholdsfortegnelse
  • Sidefod
  • English en
Rapport 19. AUG 2022
  • Socialområdet
  • Børn, unge og familie
  • Dagtilbud, skole og uddannelse
  • Socialområdet, Børn, unge og familie, Dagtilbud, skole og uddannelse

Evaluering af ’Kometernes jul’

En TV-julekalender for børn fra 7 til 14 år

Udgivelsens forfattere:

  • Mette Slottved
  • Beatrice Schindler Rangvid
  • Vibeke Myrup Jensen
  • Maria Keilow
  • Martin Hindsholm
  • Mikkel Giver Kjer
  • Julie Schou Nicolajsen
  • Caroline Philip Juul
  • Emil Teddy Stachurska
  • Socialområdet
  • Børn, unge og familie
  • Dagtilbud, skole og uddannelse
  • Socialområdet, Børn, unge og familie, Dagtilbud, skole og uddannelse
Arkivfoto: Lars Degnbol/VIVE
Download udgivelsen Hent rapporten Evaluering af ’Kometernes jul’
Download udgivelsen Hent rapporten Evaluering af ’Kometernes jul’

Kometernes jul er lykkedes med at nå bredt ud til målgruppen af 7-14-årige børn. Mange af børnene synes at have fået vakt en umiddelbar nysgerrighed på at vide mere om planeter, teknologi og eksperimenter. Til gengæld er der ingen målbare effekter på målgruppens interesse for videnskab og teknologi. Det viser VIVEs og Epinions evaluering af udbredelsen, modtagelsen og effekter af Kometernes jul og læringsuniverset Universet Udenom.

Fonde og beslutningstagere har i disse år fokus på at øge danske børn og unges interesse for og viden om naturvidenskab. Det skyldes, at vi i fremtiden får brug for dygtige naturvidenskabsfolk samt naturfaglig dannelse blandt samfundsborgere i alle positioner.

TV 2’s fiktionsjulekalender Kometernes jul og det tilhørende faktaunivers Universet Udenom er støttet af en lang række fonde, herunder VILLUM FONDEN og Novo Nordisk Fonden og er blevet til i et samarbejde med Nordisk Film og Niels Bohr Instituttet. Udover at underholde har julekalenderen haft til formål at fremme danske børn og unges interesse for naturvidenskabelige emner som fx planeter, universet og grundstoffer.

VILLUM FONDEN og Novo Nordisk Fonden er gået sammen om at finansiere evalueringen af Kometernes jul og Universet Udenom for at opnå viden om, hvorvidt det er lykkes at nå bredt ud til målgruppen og skabe et indhold, som fænger børnene og de unge samt øger deres interesse for naturvidenskabelige emner. Evalueringen har desuden særligt fokus på, om julekalenderen er lykkedes med at nå ud til de dele af målgruppen, som er svære at nå. Det gælder bl.a. pigerne og børn af forældre med kortere uddannelser, som forskningen peger på er mindre tilbøjelige til at interessere sig for naturvidenskabelige emner.

Kometernes jul er nået bredt ud, men mangler sammenhæng til Universet Udenom

Evalueringen viser, at Kometernes jul er nået bredt ud til i alt 2.763.968 seere over 24 afsnit, og hovedparten af børnene og de unge i målgruppen synes, at den er ’spændende’ og ’sjov’. Ambitionen om at skabe et sammenhængende fiktions- og læringsunivers er imidlertid ikke lykkes, idet kun ca. 11 pct. af målgruppen har besøgt én eller flere dele af fakta- og læringsuniverset.

Den brede målgruppe har gjort det vanskeligt at lykkes med formålet

Evalueringen tyder på, at den brede målgruppe har gjort det vanskelig at lykkes med formålet om at fremme interesse for naturvidenskabelige emner. De yngste børn i målgruppen synes godt om handlingen, dramaet og hovedpersonerne, men har kun en begrænset forståelse af julekalenderens naturvidenskabelige begreber og referencer. De ældste børn er omvendt mere kritiske over for julekalenderens underholdningsværdi, men viser i interviewene, at de i højere grad er i stand til at forstå og gengive det naturvidenskabelige indhold.

Ingen målbare effekter af Kometernes jul

Evalueringen viser ingen målbare effekter af Kometernes jul og Universet Udenom på børn og unges interesse for naturvidenskab. Det gælder både for hele målgruppen og delmålgrupper af børn og unge i alderen 7-14 år. Henover december måned ses imidlertid en stigning i motivationen og lysten til at beskæftige sig med naturvidenskab i fremtiden hos de 7-14-årige, som har set Kometernes jul. Denne stigning ses især hos børn med forældre, der har kortere uddannelser.

Anbefalinger

Evalueringen tyder på, at fiktion og underholdning ikke i sig selv er nok til at skabe en blivende interesse. Omvendt ses i evalueringen eksempler på, at fiktion og underholdning har bidraget til 1) en situationsbestemt og midlertidig nysgerrighed på naturvidenskabelige elementer og 2) særinteresser inden for det naturvidenskabelige område. Selvom disse tendenser ikke har været markante nok til at kunne blive målt i evalueringens effektanalyser, er de stadig relevante for den fremtidige vurdering af brugen af fiktion til at understøtte naturvidenskabelig interesseudvikling.

Ved indsatser, der som Kometernes jul har et element af massekommunikation, tyder evalueringen desuden på, at det er vigtigt at segmentere målgruppen og målrette indsatsen mere mod et givent segment.

Metode

Evalueringen af Kometernes jul baserer sig på et solidt og tilbundsgående evalueringsdesign, der kombinerer en bred vifte af kvantitative og kvalitative datakilder, herunder seertal, interviewdata, spørgeskemadata, biblioteksdata og et større mobiletnografisk studie. Endvidere er der gennemført omfattende effektanalyser med brug af kontrolgrupper og afdækning af betydningen af målgruppens køn, alder og forældres uddannelsesbaggrund.

 

Udgivelsens forfattere

  • Mette SlottvedBeatrice Schindler RangvidVibeke Myrup JensenMaria KeilowMartin HindsholmMikkel Giver KjerJulie Schou NicolajsenCaroline Philip JuulEmil Teddy Stachurska

Om denne udgivelse

  • Finansieret af

    VILLUM FONDEN og Novo Nordisk Fonden
  • Samarbejdspartnere

    Epinion, Morten Rask Pedersen (UCL) og Mikkel Heise Kofoed
  • Udgiver

    VIVE - Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd
Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd leverer viden, der bidrager til at udvikle velfærdssamfundet og til at styrke kvalitetsudvikling, effektivisering og styring i den offentlige sektor både i kommuner, regioner og nationalt.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Få vores nyeste viden serveret i din indbakke - hver uge!

Nyhedsbrev
Tlf: 44 45 55 00
Mail: vive@vive.dk
EAN: 5798000354845
CVR: 23 15 51 17
  • Nyheder og debat
  • Presse
  • Kontakt
  • Ledige stillinger
  • Tilgængelighedserklæring

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Få vores nyeste viden serveret i din indbakke - hver uge!

Nyhedsbrev