Videnskabelig artikel 2021
Hvem tilhører læreplanen? Spørgsmålet om lokalt ejerskab i implementeringen af Den Styrkede Pædagogiske Læreplan i fire kommuner
Udgivelsens forfattere:
- Thyge Tegtmejer
- Kaare Werner Nielsen
- Lasse Stenmann Ellebæk
- Janni Tofte Langerhuus
- Morten Huusfeldt
- Kim Jerg
- Dagtilbud, skole og uddannelse Dagtilbud, skole og uddannelse
Lokalt ejerskab står som en central intention i grundlaget for Den styrkede pædagogiske læreplan. I dette studie undersøger vi implementeringen af Den styrkede pædagogiske læreplan i fire kommuner med særligt fokus på de kommunale dagtilbudsforvaltningers beslutninger i forhold til lokalt ejerskab. Hovedkonklusionen er, at de fire kommuner i udgangspunktet alle tilstræber det lokale ejerskab, men at de konkrete beslutninger omkring implementeringen samt organiseringen af arbejdet medfører en række bindinger og begrænsninger i forhold til det lokale råderum for dagtilbuddene. De rammesættende forvaltningsbeslutninger drejer sig om tæt styring af processen, organisering af udarbejdelsen i en række grupper på tværs af forskellige dagtilbud, og valg af bestemte formater som arbejdet skal skrives ind i. Studiets fund diskuteres i forhold til spørgsmålet om pædagogers faglige autonomi.
Udgivelsens forfattere
- Thyge TegtmejerKaare Werner NielsenLasse Stenmann EllebækJanni Tofte LangerhuusMorten HuusfeldtKim Jerg
Om denne udgivelse
Publiceret i
Dansk Paedagogisk Tidsskrift