Indsatser og faktorer, der øger sandsynligheden for at gennemføre grundskolen for børn og unge, der er anbragt uden for hjemmet
Udgivelsens forfattere:
- Mette Lausten
- Emma Hoff Søegaard
- Nathalie Hauge Hvithamar
- Maja Corydon
- Hanne Søndergård Pedersen
- Helle Hansen
Børn, unge og familie
Dagtilbud, skole og uddannelse
Socialområdet
Børn, unge og familie, Dagtilbud, skole og uddannelse, Socialområdet

For børn og unge, der er anbragt uden for hjemmet, gælder det i særligt høj grad, at god skolegang kan beskytte mod, at det går dem dårligt på en række områder senere i livet.
Ud fra godt 10 års danske og internationale undersøgelser samler denne udgivelse viden om området og finder, at der er seks faktorer, der kan styrke skolegangen for børn og unge, der er anbragt uden for hjemmet.
Det drejer sig om:
- Positive uddannelsesforventinger fra voksne omkring barnet
- Stabilitet i barnets/den unges liv
- Ressourcer i skole og hjem
- Gode relationer til særligt lærerne
- Skolekultur, -tryghed og følelsen af at høre til
- Skoleengagement.
Derudover identificeres i alt fem indsatser, som kan understøtte skolegangen for børn og unge, der er anbragt uden for hjemmet.
Udgivelsens forfattere
- Mette LaustenEmma Hoff SøegaardNathalie Hauge HvithamarMaja CorydonHanne Søndergård PedersenHelle Hansen
Om denne udgivelse
Finansieret af
Videnscenter om børneinddragelse og udsatte børns livUdgiver
VIVE - Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd