Spring til...

  • Hovedindhold
  • Indholdsfortegnelse
  • Sidefod
  • English en
Rapport 18. DEC 2025
  • Børn, unge og familie
  • Dagtilbud, skole og uddannelse
  • Socialområdet
  • Børn, unge og familie, Dagtilbud, skole og uddannelse, Socialområdet

Indsatser og faktorer, der øger sandsynligheden for at gennemføre grundskolen for børn og unge, der er anbragt uden for hjemmet

Vidensindsamling under Videnscenter om børneinddragelse og udsatte børns liv

Udgivelsens forfattere:

  • Mette Lausten
  • Emma Hoff Søegaard
  • Nathalie Hauge Hvithamar
  • Maja Corydon
  • Hanne Søndergård Pedersen
  • Helle Hansen
  • Børn, unge og familie
  • Dagtilbud, skole og uddannelse
  • Socialområdet
  • Børn, unge og familie, Dagtilbud, skole og uddannelse, Socialområdet
Arkivfoto: Ricky John Molloy/VIVE
Det er blandt andet uddannelsesforventnignerne fra de voksne omkring barnet, der kan være med til at styrke skolegangen for børn og unge i anbringelse - eller trække den ned.
  • Mette Lausten

    Seniorforsker, cand.oecon.

    33 69 77 13
    mel@vive.dk

Seks faktorer kan styrke skolegangen for børn og unge, der er anbragt uden for hjemmet. Det handler blandt andet om positive uddannelsesforventninger og relationer til voksne, især i skolen. På tværs af 10 års undersøgelser findes også fem indsatser, der kan understøtte skolegangen for de børn og unge, der er anbragt uden for hjemmet.

For børn og unge, der er anbragt uden for hjemmet, gælder det i særligt høj grad, at god skolegang kan beskytte mod, at det går dem dårligt på en række områder senere i livet.
Ud fra godt 10 års danske og internationale undersøgelser samler denne udgivelse viden om området og finder, at der er seks faktorer, der kan styrke skolegangen for børn og unge, der er anbragt uden for hjemmet.

Det drejer sig om:
- Positive uddannelsesforventinger fra voksne omkring barnet
- Stabilitet i barnets/den unges liv
- Ressourcer i skole og hjem
- Gode relationer til særligt lærerne
- Skolekultur, -tryghed og følelsen af at høre til
- Skoleengagement.

Derudover identificeres i alt fem indsatser, som kan understøtte skolegangen for børn og unge, der er anbragt uden for hjemmet.

Læs mere i rapportens hovedresultater her

Mere om børn og unge, der er anbragt uden for hjemmet

Tema

Anbragte børn i Danmark

Denne temaside samler fakta om anbragte børn i Danmark, og den guider til viden på VIVE's hjemmeside om emnet - viden, der er formidlet i rapporter, andre publikationer og i artikler. Du kan blandt andet få viden om, hvor mange børn og unge, der er anbragt, hvor de er anbragt, hvordan de trives, og hvordan de klarer sig i overgangen til voksenlivet.

Anbringelse uden samtykke

Et stigende antal børn og unge anbringes uden samtykke. Denne rapport finder seks tendenser, som er særligt kendetegnende for anbringelser, der sker uden samtykke.

Udgivelser og formidling

Udgivelsens forfattere

  • Mette LaustenEmma Hoff SøegaardNathalie Hauge HvithamarMaja CorydonHanne Søndergård PedersenHelle Hansen

Om denne udgivelse

  • Finansieret af

    Videnscenter om børneinddragelse og udsatte børns liv
  • Udgiver

    VIVE - Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd
Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd leverer viden, der bidrager til at udvikle velfærdssamfundet og til at styrke kvalitetsudvikling, effektivisering og styring i den offentlige sektor både i kommuner, regioner og nationalt.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Få vores nyeste viden serveret i din indbakke - hver uge!

Nyhedsbrev
Tlf: 44 45 55 00
Mail: vive@vive.dk
EAN: 5798000354845
CVR: 23 15 51 17
  • Nyheder og debat
  • Presse
  • Kontakt
  • Ledige stillinger
  • Tilgængelighedserklæring

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Få vores nyeste viden serveret i din indbakke - hver uge!

Nyhedsbrev