Skip til indhold
Få vores nyhedsbrev
Da En
  • Udgivelser
  • Medarbejdere
  • Undersøgelser i gang
  • Temaer
  • Om VIVE
  • Nyheder
  • Arrangementer
  • Projektforløb
  • Centre og netværk
  • Kontakt
  • Presse
  • Vi tilbyder
Da / En
Tilmeld nyhedsbrev
Del
Rapport, ­9. januar 2018

Inspiration til økonomisk og faglig styring på det specialiserede børn og unge-område

VIVE har analyseret praksis omkring økonomistyringen på det specialiserede børneområde i seks kommuner, der har relativt gode resultater på netop det område. På den baggrund kan der udpeges seks fokuspunkter til inspiration: blandt andet at lade praksis være styret af en fælles faglig og økonomisk strategi og at have et detaljeret datagrundlag i prognoser og opfølgning.

Eli Nørgaard , Marianne Schøler Kollin , Bo Panduro , Hans Skov Kloppenborg & Mette Brinch Hansen
Implementering, Administration, Børn og unge, Socialområdet, Styring, Kommune, Forebyggelse, Organisering, Udsatte, Økonomi
Hent rapporten Inspiration til økonomisk og faglig styring på det specialiserede børn og unge-område

+ tilhørende materialer

Kommunerne har generelt forbedret deres resultater omkring økonomistyring, men gennemsnitligt set går det dårligere på det specialiserede børneområde end på andre områder. Modelfoto: Lars Degnbol/VIVE Arkivfoto: Lars Degnbol/VIVE

Kontakt

Hans Kloppenborg Chefanalytiker M: 33 69 77 36 hakl@vive.dk

Baggrund

Kommunerne har generelt forbedret deres resultater omkring økonomistyring og dermed deres evne til at holde og ramme budgetterne. Men der er forskelle på de enkelte sektorområder. Blandt andet er kommunerne gennemsnitligt set dårligere til at ramme og overholde budgettet på det specialiserede børn- og ungeområde, end de er på andre områder.På den baggrund har partnerskabet om kommunal økonomistyring mellem KL og regeringen bedt VIVE om at udarbejde en analyse af kommunernes økonomistyringspraksis på det specialiserede børn- og ungeområde. Seks kommuner med relativt gode resultater inden for økonomistyringen på området er indgået i analysen. Det drejer sig om Hvidovre, Middelfart, Horsens, Kolding, Syddjurs og Mariagerfjord Kommuner.

Analysen er dels mundet ud i en rapport med resultaterne og dels i en PowerPoint præsentation, som skal inspirere kommunerne til, hvordan de kan videreudvikle deres nuværende økonomistyring på området.

Konklusion

På baggrund af kortlægningen kan VIVE pege på seks centrale fokuspunkter, der kan være med til at forbedre økonomistyringen på området:

  • Fælles faglig og økonomisk strategi
  • Retningslinjer, der understøtter en effektiv sagsbehandling
  • Håndfast databaseret rammestyring
  • Budgetforudsætninger om antal og gennemsnitsudgifter
  • Individbaserede disponeringsregnskaber
  • Faglige og økonomiske styringsnøgletal

Fælles faglig og økonomisk strategi indebærer, at strategien både understøtter høj faglighed og god udnyttelse af ressourcer. Strategien skal tilpasses den enkelte kommune, men kan blandt andet indeholde: indsatstrappetænkning – herunder færre (institutions)anbringelser – tværsektorielt samarbejde med almenområdet om øget tidlig indsats og udvikling af nye tilbud, for eksempel intensive hjemmebaserede indsatser og midlertidige anbringelser.

Retningslinjer, der understøtter effektiv sagsbehandling er eksempelvis retningslinjer for håndtering af underretninger, handleplaner og opfølgning. I forhold til opfølgning i sagerne er det hensigtsmæssigt at foretage en faglig prioritering af, hvilke sager der kræver særlig hyppig opfølgning, da tæt opfølgning ikke er lige meningsfyldt i alle sager. Effektiv sagsbehandling indebærer også, at bevillingskompetencen på tværs af rådgivere, ledere og visitationsudvalg er tilpasset de konkrete forhold i kommunen.

Håndfast databaseret rammestyring indebærer, at merudgifter inden for ét område finansieres med mindreforbrug på et andet område. Det indebærer desuden, at kommunens udførerenhed som udgangspunkt har en fast økonomisk ramme, som giver et fælles incitament mellem myndighed og udfører til at samarbejde om det enkelte barns progression. Derudover indebærer modellen et datagrundlag om antal bestilte indsatser og deres pris som grundlag for en mulig op- eller nedjustering af udførerenhedens budgetramme.Budgetforudsætninger om antal og gennemsnitsudgifter på anbringelser samt – de økonomisk set væsentligste – forebyggende og hjemmebaserede foranstaltninger gør det muligt at skabe sammenhæng til den faglige strategi og følge op på målsætningerne i den. Det gør det også muligt at forklare, om budgetafvigelser skyldes, at der bevilges flere indsatser end forventet, eller at indsatserne gennemsnitligt er dyrere end forudsat.

Individbaserede disponeringsregnskaber indebærer, at der opstilles forventninger til udgifterne i forhold til hver enkelt borger. Det sker på baggrund af forventet varighed og gennemsnitspriser på de forskellige indsatser – ikke kun i forhold til anbringelser, men også de økonomisk set væsentligste forebyggende foranstaltninger.

Faglige og økonomiske styringsnøgletal med sammenhæng til den faglige strategi skal anvendes og formidles til de forskellige niveauer i organisationen – med det rigtige fokus og detaljeringsniveau. Særligt er der et udviklingspotentiale i forhold til styringsinformation om progression hos borgerne.

Anbefalinger

Ud over en rapport har VIVE udarbejdet en PowerPoint præsentation med:overblik over rapportens hovedkonklusionerkonkrete praksiseksempler fra kommunerne til inspirationspørgsmål til refleksion i egen kommune.PowerPoint præsentationen kan anvendes til at drøfte praksis i egen kommune og til overvejelse af, om konklusionerne og eksemplerne giver anledning til justeringer.

Metode

Datagrundlaget for analysen består af centrale dokumenter og interview med en række aktører i den kommunale styringskæde i de seks kommuner, som indgår i analysen – herunder sagsbehandlere, ledere af kommunens udførerenheder, afdelingsledere, børne- og familiechef, økonomikonsulenter, økonomichef-/direktør, borgmester og formand for børn- og ungeudvalget. Derudover har deltagerkommunerne deltaget i en fælles workshop.

Læs mere

Analysen er den anden i en række af analyser, som udgør et samlet økonomistyringsprogram initieret af partnerskabet om kommunal økonomistyring mellem KL og regeringen.

Den tredje analyse i økonomistyringsprogrammet omhandler økonomistyring af specialundervisning i folkeskolen og udkommer i første kvartal 2018. 

Om denne udgivelse

Finansieret af:

Partnerskabet om kommunal økonomistyring mellem KL og regeringen

Samarbejdspartnere:

Kolding, Horsens, Hvidovre, Middelfart, Syddjurs og Mariagerfjord Kommuner

Udgiver:

VIVE - Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd

Læs også
  1. Nyhed

    Social Investments in the Nordic Countries

  2. Nyhed

    Kursus i sundhedsøkonomi oktober 2023

  3. Rapport

    Der er potentiale for at udvide Den Socialøkonomiske Investeringsmodel til også at omfatte ældreområdet

  4. Debatindlæg

    Økonomisk straf for skolefravær rammer de mest sårbare elever

  5. Nyhed

    Playing the system

  6. Nyhed

    Restricted Childhood, Interrupted Youth

  7. Rapport

    Sådan kan socialfaglige medarbejdere integreres i skole og dagtilbud for at forebygge mistrivsel blandt børn og unge

  8. Rapport

    VIVE har kortlagt indsatser, der kan støtte børn med autisme eller ADHD

  9. Kommunetal

    Kommunerne overskrider igen budgetterne for udsatte grupper

  10. Nyhed

    Webinar: Brug tryghedsskabende velfærdsteknologi sikkert i arbejdet med borgere med demens

Tilmeld nyhedsbrev
Del

Tlf: 44 45 55 00

Mail: vive@vive.dk

EAN: 5798000354845

CVR: 23 15 51 17

KontaktPresseJob i VIVETilgængelighedserklæring

VIVE – Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd leverer viden, der bidrager til at udvikle velfærdssamfundet og til at styrke kvalitetsudvikling, effektivisering og styring i den offentlige sektor både i kommuner, regioner og nationalt.

Vores nyeste viden i din indbakke hver uge.

Tilmeld nyhedsbrev
Følg os