Videnskabelig artikel 5. DEC 2019
Kompetencebehov blandt naturfagslærere i grundskolen
Udgivelsens forfattere:
- Martin Foldager Hindsholm
- Alexander Secher
I foråret 2018 offentliggjorde VLAK-regeringen en ny national naturvidenskabsstrategi der blandt andet indeholder et ønske om fagligt og didaktisk endnu dygtigere lærere i naturfagene. Indeværende artikel gengiver centrale resultater fra den kortlægning af videns- og kompetencebehov
blandt naturfagslærerne i grundskolen som Rambøll Management Consulting har gennemførti samarbejde med Københavns Professionshøjskole for Undervisningsministeriet. Baseret på et miks af kvantitative og kvalitative data centreret omkring naturfagslærernes eget perspektiv fremhæves det at der generelt er et behov for og efterspørgsel på fagdidaktisk kompetenceudvikling, ligesom undersøgelsen indikerer at der blandt lærere i natur/teknologi eksisterer et relativt stort behov for målrettet fagfaglig opkvalificering.
blandt naturfagslærerne i grundskolen som Rambøll Management Consulting har gennemførti samarbejde med Københavns Professionshøjskole for Undervisningsministeriet. Baseret på et miks af kvantitative og kvalitative data centreret omkring naturfagslærernes eget perspektiv fremhæves det at der generelt er et behov for og efterspørgsel på fagdidaktisk kompetenceudvikling, ligesom undersøgelsen indikerer at der blandt lærere i natur/teknologi eksisterer et relativt stort behov for målrettet fagfaglig opkvalificering.
Udgivelsens forfattere
- Martin Foldager HindsholmAlexander Secher
Om denne udgivelse
Publiceret i
MONA : matematik- og naturfagsdidaktik : tidsskrift for undervisere, forskere og formidlere