Notat 1. AUG 2013
Measuring School Performance by Student Retention
Udgivelsens forfattere:
- Christophe Kolodziejczyk
- Torben Pilegaard Jensen
- Britt Østergaard Larsen
Arbejdsmarked
Ledelse og implementering
Socialområdet
Børn, unge og familie
Dagtilbud, skole og uddannelse
Arbejdsmarked, Ledelse og implementering, Socialområdet, Børn, unge og familie, Dagtilbud, skole og uddannelse
Højt frafald resulterer i spild af menneskelig kapital og potentielt tab af produktiv arbejdskraft. Men hvordan begrænses frafaldet? En mulighed for at besvare spørgsmålet er at studere de uddannelsesinstitutioner, der er gode til at fastholde eleverne, når der er taget højde for elevernes individuelle risikofaktorer for frafald, fx social baggrund.
Et første skridt på vejen, er at have en indikator for, hvad en velfungerende institution er. I dette papir foreslår vi to metoder til måling af skolernes resultater i forhold fastholdelse. Metoderne er illustreret ved to eksempler fra det danske uddannelsessystem: erhvervsuddannelserne og professionsbacheloruddannelserne.
Udgivelsens forfattere
Om denne udgivelse
Udgiver
KORA