Performance Prospects of Remote Work in Street-Level Bureaucratic Settings: Insights From Teachers and Caseworkers in Denmark
Udgivelsens forfattere:
- Paw Havgaard Hansen
- Mogens Jin Pedersen
- Dagtilbud, skole og uddannelse
- Arbejdsmarked
- Økonomi og styring Dagtilbud, skole og uddannelse, Arbejdsmarked, Økonomi og styring
Abstract
Hvilke muligheder og udfordringer bringer fjernarbejde – det at løse sine opgaver hjemmefra – for fagprofessionelle med direkte borgerkontakt? Denne artikel udforsker, hvordan fjernarbejde påvirker leveringen af offentlig service.
Artiklen tager afsæt i den pludselige overgang til fjernarbejde, der kom som en konsekvens af coronapandemien. Artiklen anvender svar fra danske fagprofessionelle i to typer af organisationer: jobcentre og gymnasier (n = 1.578).
Vi finder, at fjernarbejde er forbundet med et tab af selvoplevet præstation. Dette tab er større for gymnasielærere end for sagsbehandlere i jobcentre, og tabet ser ud til primært at være drevet af manglende motivation, mangelfulde arbejdsredskaber på hjemmearbejdspladsen samt besværliggjort samarbejde med kollegaer.
Udgivelsens forfattere
- Paw Havgaard HansenMogens Jin Pedersen
Om denne udgivelse
Publiceret i
Review of Public Personnel Administration