Skip til indhold
Få vores nyhedsbrev
Da En
  • Udgivelser
  • Medarbejdere
  • Undersøgelser i gang
  • Temaer
  • Om VIVE
  • Nyheder
  • Arrangementer
  • Projektforløb
  • Centre og netværk
  • Kontakt
  • Presse
  • Vi tilbyder
Da / En
Tilmeld nyhedsbrev
Del
Rapport, ­31. august 2020

Perspekt 2.0

Implementeringsevaluering

Det strukturerede undervisningsforløb Perspekt 2.0, der skal styrke trivsel og fællesskab i folkeskoleklasser, er et nyt og relevant element i trivselsindsatsen. Det viser VIVEs evaluering af implementeringen af forløbet.

Lea Høxbroe Jeppesen & Katrine Iversen
Børn og unge, Folkeskole, Implementering
Download rapporten Perspekt 2.0 - Implementeringsevaluering
Modelfoto: Ricky John Molloy/VIVE

Kontakt

Katrine Iversen Chefanalytiker, cand.scient.pol M: 33 69 77 02 kaiv@vive.dk

Perspekt 2.0 er et undervisningsmateriale udviklet til grundskolen. Formålet med Perspekt 2.0 er at styrke elevernes emotionelle, sociale og personlige færdigheder for på den måde at styrke hele klassens fællesskab og trivsel. Gennem samtaler, klasseøvelser og makkerarbejde giver Perspekt 2.0 eleverne redskaber til at sætte ord på følelser, løse konflikter og tale om forskellighed og relationer. Perspekt bygger på viden fra såkaldte SEL-programmer (social and emotional learning), som søger at styrke elevers selvbevidsthed, selvregulering, sociale bevidsthed, relationskompetencer og ansvarlig beslutningstagen.

Perspekt 2.0 består af tre moduler, som er målrettet mod henholdsvis 0.-3. klasse, 4.-6. klasse og 7.-9. klasse. VIVE har evalueret implementeringen af modulet til mellemskolen. Materialet kræver ikke forudgående kompetenceudvikling af lærerne, kun almindelig forberedelsestid.

VIVEs implementeringsevaluering afdækker, hvordan Perspekt-undervisningen er forløbet, herunder hvordan materialet er blevet taget imod, og hvorvidt det er blevet anvendt som tiltænkt på skolerne. Implementeringsevalueringen er et selvstændigt bidrag til en effektevaluering af Perspekt-materialet, som er gennemført i 2018-2020 af ROCKWOOL Fondens Interventionsenhed, Aarhus Universitet og Dansk Center for Undervisningsmiljø, DCUM. Effektevalueringen viser, at den sociale trivsel ikke er blevet bedre blandt de elever, der har modtaget indsatsen, end blandt de elever, som har fået den sædvanlige trivselsindsats. Dette er tilfældet, selvom både lærere og elever har taget positivt imod materialet.

Lærerne finder Perspekt 2.0 velstruktureret og relevant

Implementeringsevalueringen viser, at Perspekt-materialet i høj grad er blevet anvendt i forsøgs-klasserne, og at eleverne har modtaget Perspekt-undervisningen som planlagt. Perspekt 2.0 har altså fungeret som et nyt og relevant element i trivselsindsatsen i forsøgsklasserne.

Lærerne har generelt taget godt imod Perspekt-materialet, som de oplever er velstruktureret og nemt at gå til. De finder temaerne og kerneelementerne relevante, og størstedelen ser Perspekt-materialet som et meningsfuldt undervisningsmateriale.

Elever synes, Perspekt 2.0 er relevant og meningsfuldt

Overordnet set giver de interviewede elever udtryk for, at de synes, at Perspekt 2.0 er relevant og meningsfuldt som undervisningsforløb. Eleverne oplever, at de får en bredere forståelse af sig selv og hinanden, og at det på den måde bliver lettere at hjælpe hinanden i de konkrete situationer, der måtte opstå i klassen. Implementeringsevalueringen peger dog også på, at det er vigtigt med et trygt læringsrum, og at nogen elever ikke deltager aktivt i Perspekt-undervisningen, hvis klassekammeraterne griner ad dem.

Metode

VIVE har, i samarbejde med DCUM, evalueret implementeringen af undervisningsmaterialet Perspekt 2.0 i forbindelse med afprøvningen på 69 danske skoler i skoleåret 2018/2019. Vi har indsamlet data gennem en spørgeskemaundersøgelse blandt undervisere i afprøvningsklasserne, monitorering af gennemførslen af undervisningen, interview med elever og undervisere på 11 udvalgte caseskoler samt observation af en Perspekt-undervisning på hver af de deltagende caseskoler.

Læs mere

Læs mere om Perspekt 2.0 på Rockwoolfondens hjemmeside. Her finder du også den omtalte effektevaluering.

Om denne udgivelse

Finansieret af:

ROCKWOOL Fonden

Samarbejdspartnere:

Dansk Center for Undervisningsmiljø, DCUM

Læs også
  1. Nyhed

    Gå hjem-møde i Kbh: Hvordan giver vi anbragte unge en bedre overgang til voksenlivet?

  2. Nyhed

    Gå hjem-møde i Aarhus: Hvordan giver vi anbragte unge en bedre overgang til voksenlivet?

  3. Nyhed

    Konference om børneinddragelse og udsatte børns liv

  4. Rapport

    Udfordringer med inkluderende læringsmiljøer opfattes forskelligt i kommunerne

  5. Kronik

    Kan vi overlade anbragte unge til sig selv, når de fylder 18 år?

  6. Nyhed

    The role of mental health problems in out-of-home care youths' educational pathways: Quantitative and qualitative analysis of Danish longitudinal data

  7. Debatindlæg

    Lokale forskelle i kommunal velfærd er en naturlig konsekvens af mindre bureaukrati

  8. Notat

    Evaluering af velfærdsaftaler i syv kommuner

  9. Rapport

    Datadrevet kvalitetsudvikling af diabetesbehandling er en langsigtet investering

  10. Debatindlæg

    Seniorforsker: Mobning hærder ikke. Det handler om at gøre andre fortræd

Tilmeld nyhedsbrev
Del

Tlf: 44 45 55 00

Mail: vive@vive.dk

EAN: 5798000354845

CVR: 23 15 51 17

KontaktPresseJob i VIVETilgængelighedserklæring

VIVE – Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd leverer viden, der bidrager til at udvikle velfærdssamfundet og til at styrke kvalitetsudvikling, effektivisering og styring i den offentlige sektor både i kommuner, regioner og nationalt.

Vores nyeste viden i din indbakke hver uge.

Tilmeld nyhedsbrev
Følg os