Sammenhængen mellem medbragte og danske kvalifikationer og deres effekt på beskæftigelsesstatus
Udgivelsens forfattere:
- Jacob Nielsen Arendt
- Chantal Pohl Nielsen
- Vibeke Jakobsen
Arbejdsmarked
Socialområdet
Dagtilbud, skole og uddannelse
Arbejdsmarked, Socialområdet, Dagtilbud, skole og uddannelse
Datagrundlaget er spørgeskemadata koblet til individbaserede registerdata for indvandrere, som er kommet hertil som voksne enten som flygtninge eller familiesammenførte fra Tyrkiet, Pakistan og Iran. I undersøgelsen ser vi nærmere på, hvordan indvandreres kvalifikationer påvirker integrationsprocessen i følgende to trin:
Først undersøger vi, hvordan uddannelse og erhvervserfaring opnået i hjemlandet påvirker sandsynligheden for at påbegynde en uddannelse i Danmark, og for dem, der gør, hvilket niveau af uddannelse de opnår. I det andet trin ser vi på, om der er bestemte kombinationer af medbragte og danske kvalifikationer, der har positiv betydning for arbejdsmarkedstilknytningen.
Resultaterne viser, at medbragte kvalifikationer ikke har direkte indflydelse på arbejdsmarkedstilknytningen, når man samtidig har taget højde for de kvalifikationer, der opnås ef-ter ankomsten til Danmark. Medbragt uddannelse har dog en indirekte indflydelse, idet den påvirker sandsynligheden for at tage en uddannelse i Danmark.
Udgivelsens forfattere
Om denne udgivelse
Udgiver
AKF Forlag