Styrket Indsats overfor anbragte børn
Udgivelsens forfattere:
- Helle Hansen
- Tróndur Møller Sandoy
- Line Mehlsen
Socialområdet
Børn, unge og familie
Dagtilbud, skole og uddannelse
Socialområdet, Børn, unge og familie, Dagtilbud, skole og uddannelse
Forskningen har for længst vist, at anbragte børn halter bagefter på skoleområdet. De har både et lavere fagligt udbytte og sociale adfærdsproblemer. Samtidig oplever de flere skoleskift og flere perioder uden undervisningstilbud end andre børn. Det har bl.a. den konsekvens, at de har et lavere karaktergennemsnit ved folkeskolens afgangsprøve.
VIVEs evaluering af projektet bygger på løbende gennemførelse af surveys blandt medarbejderne og de unge over 13 år samt indledende og afsluttende fokusgruppeinterview med ledelse og medarbejdere, og individuelle interview med de unge.
Evalueringen tyder på, at projektet foreløbig har gjort en positiv forskel for mange af de anbragte børn og unge på institutionerne. En større andel af dem kan nu lide at gå i skole, og at mange ser ud til at trives bedre. De har også mindre sygefravær og såkaldt lovligt fravær fra skolen. Da projektet kun har kørt i få år og på få institutioner, trækker evalueringen dog i sagens natur på et relativt spinkelt datamateriale.
En anden positiv udvikling er medarbejdernes vurderinger af samarbejdet med børnenes skole, og at Styrket Indsats har haft en positiv virkning derved, at børnene føler sig set og hørt. Her er medarbejderne meget positive i deres tilbagemeldinger. Dette er en ændring af medarbejdernes mindset, der har indflydelse på, hvordan de arbejder, og som kommer børnene til gode i det lange løb.
Udgivelsens forfattere
- Helle HansenTróndur Møller SandoyLine Mehlsen