Videnskabelig artikel 2019
Suspension og eksemplaritet i undervisning: Et immanent perspektiv på lærergerningen
Udgivelsens forfattere:
- Morten T. Korsgaard
- Mikkel Helding Vembye
- Stig S. Mortensen
Denne artikel præsenterer det didaktiske begrebspar suspension og eksemplaritet i
relation til en nyere udvikling i den pædagogiske filosofi . Suspension og eksemplaritet præsenteres som grundlaget for det at skabe ’skoletid’. Ved at suspendere verdens larm og ved at lægge det eksemplariske på bordet for eleverne skaber læreren mulighed for fordybelse og interesse. Denne definition af skolens kerneaktivitet har vundet frem i den pædagogiske filosofi de senere år og her præsenteres for første gang i dansk sammenhæng en læsning, der tager udgangspunkt i de to nævnte begrebers betydning for bevægelsen.
relation til en nyere udvikling i den pædagogiske filosofi . Suspension og eksemplaritet præsenteres som grundlaget for det at skabe ’skoletid’. Ved at suspendere verdens larm og ved at lægge det eksemplariske på bordet for eleverne skaber læreren mulighed for fordybelse og interesse. Denne definition af skolens kerneaktivitet har vundet frem i den pædagogiske filosofi de senere år og her præsenteres for første gang i dansk sammenhæng en læsning, der tager udgangspunkt i de to nævnte begrebers betydning for bevægelsen.
Udgivelsens forfattere
Om denne udgivelse
Publiceret i
Studier i læreruddannelse og -profession