Bogbidrag 2017
Tværprofessionelt samarbejde i børnehøjde
Udgivelsens forfattere:
Der er vedblivende udfordringer i praksisfeltet med tværprofessionelt samarbejde om udsathed hos børn. Der er børn, hvis tegn på mistrivsel overses af de professionelle i barnets hverdag eller overhøres af de professionelle uden for barnets hverdag, som inviteres ind i samarbejdet. I daginstitutioner er arbejdet med opsporing af udsathed hos børn indgangen til det tværprofessionelle samarbejde. Typen og graden af udsathed afgør, hvorvidt det er noget, man selv kan løse inden for daginstitutionens rammer, eller om der skal kaldes på andre professioner uden for institutionen – og hvis dette er tilfældet, hvilke andre professionelle skal så inddrages i samarbejdet? Tværprofessionelt samarbejde er en vanskelig størrelse. Det er et uhomogent begreb såvel som fænomen, og det er samtidigt komplekst, dynamisk og kontekstafhængigt. Kort sagt: Tværprofessionelt samarbejde lader sig ikke indfange i en statisk definition. Baseret på 14 empiriske cases fra daginstitutioner, viser kapitlet centrale potentialer ved at arbejde mere systematisk med opsporing og analyse af udsathed – og betydningen af dette for initieringen af det tværprofessionelle samarbejde.
Udgivelsens forfattere
Om denne udgivelse
Udgiver
SamfundslitteraturPubliceret i
Pædagogisk opsporingsarbejde som fundament for tværprofessionelt samarbejde