Spring til...

  • Hovedindhold
  • Indholdsfortegnelse
  • Sidefod
  • English en
Undersøgelse i gang 1. MAJ 2025 - 31. DEC 2027
  • Børn, unge og familie
  • Dagtilbud, skole og uddannelse
  • Børn, unge og familie, Dagtilbud, skole og uddannelse

Erfaringseksperterne

Undersøgelsens deltagere:

  • Hanne Søndergård Pedersen
  • Emma Hoff Søegaard
  • Julie Schou Nicolajsen
  • Tea Torbenfeldt Bengtsson
  • Martin Williams Strandby
  • Anne-Kirstine Mølholt
  • Anne Marie Villumsen
  • Morten Hjortskov Larsen
  • Nanna Høygaard Lindeberg
  • Carsten Strømbæk Pedersen
  • Børn, unge og familie
  • Dagtilbud, skole og uddannelse
  • Børn, unge og familie, Dagtilbud, skole og uddannelse
Modelfoto: Ole Bo Jensen/VIVE
  • Hanne Søndergård Pedersen

    Tilbuds- og projektudviklingschef, cand.scient.pol.

    33 69 77 28
    hape@vive.dk

Hvilken viden mangler fagprofessionelle, børn, unge og forældre for bedre at kunne bidrage til, at flere børn og unge i udsatte positioner trives, deltager og lærer? VIVE afdækker på fem temaområder de vigtigste spørgsmål, som praksis mangler viden om.

Trygfonden og VIVE har siden 2022 samarbejdet om 10 skridt-projektet, der systematisk har afdækket, hvad børn, forældre og fagprofessionelle efterspørger viden om, for at de bedst muligt kan bidrage til, at flere børn og unge kan gennemføre folkeskolen og en ungdomsuddannelse. 10 skridt-projektet har blandt andet resulteret i fire konkrete afdækninger med fokus på børn og unges skolegang, som har givet vigtig indsigt i videnshullerne inden for disse felter.

Dette projekt om erfaringseksperterne bygger videre på 10 skridt-projektet, men har et bredere fokus på både trivsel, deltagelse og læring for børn og unge med særlige behov og/eller i udsatte positioner.

 

Formål

Projektet har tre formål.

For det første skal der gennemføres fem afdækninger af vidensbehov i praksis. Disse afdækninger vil omhandle elever på FGU, forældresamarbejde, fritidsliv, anbragte børn og drenge i mistrivsel. Hver afdækning resulterer i en top-10-liste med de vigtigste spørgsmål, som fagprofessionelle, børn, unge og forældre efterspørger svar på.

For det andet skal der i projektet udvikles bedre metoder til at tilvejebringe børn og unges perspektiver.

For det tredje skal omsætningen af de indsamlede spørgsmål til konkrete forskningsprojekter understøttes. 

Metode

Projektets metode er stærkt inspireret af det arbejde, som James Lind Alliance gennemfører på sundhedsområdet i England, og som VIVE har videreudviklet i 10 skridt-projektet, som er forløberen for dette projekt. Første skridt er en afgrænsning af emne og målgruppe.

Dernæst gennemføres en dataindsamling, der er tilpasset de konkrete målgrupper: fagprofessionelle, børn, unge og forældre. I dataindsamlingen nævner respondenterne de tre vigtigste spørgsmål, som de mangler viden om i relation til emnet. Disse svar kategoriseres og bearbejdes, så de fremstår som undersøgelsesspørgsmål.

Spørgsmålene prioriteres til sidst gennem flere trin, hvor det sidste er en workshop med repræsentanter fra målgrupperne, som udarbejder den endelige top-10-liste.

Den primære datakilde er et online-survey, men i projektet er der stort fokus på at udvikle dataindsamlingsmetoder, som sikrer, at børn og unges perspektiver også tilvejebringes.

Der tilknyttes en følgegruppe med repræsentanter fra målgrupperne samt en netværksgruppe med repræsentanter fra for eksempel forskningsmiljøer, fonde og styrelser til hver af de fire undersøgelser. Begge grupper skal bidrage til kvaliteten af undersøgelsen samt den videre anvendelse af resultaterne til fremtidig forskning.

Andre delprojekter i 10 skridt-projektet

Undersøgelse i gang
1. JUL 2022 — 30. APR 2025

10 skridt til børn og unges uddannelse

  • Ledelse og implementering
  • Socialområdet
  • Børn, unge og familie
  • Dagtilbud, skole og uddannelse
  • Ledelse og implementering, Socialområdet, Børn, unge og familie, Dagtilbud, skole og uddannelse
Rapport
5. MAJ 2025

10 skridt til bedre støttende indsatser for børn og unge i udsatte positioner

  • Børn, unge og familie
  • Socialområdet
  • Børn, unge og familie, Socialområdet
Rapport
26. FEB 2024

10 skridt til forbedret skolegang for elever med særlige støttebehov i almenskolen

  • Børn, unge og familie
  • Dagtilbud, skole og uddannelse
  • Børn, unge og familie, Dagtilbud, skole og uddannelse
Rapport
3. DEC 2024

10 skridt til børn og unges uddannelse - Børn i dagtilbud og børnehaveklasse

  • Børn, unge og familie
  • Dagtilbud, skole og uddannelse
  • Børn, unge og familie, Dagtilbud, skole og uddannelse
Rapport
11. DEC 2024

10 skridt til et bedre uddannelsesforløb for elever/lærlinge med særlige støttebehov på EUD

  • Børn, unge og familie
  • Dagtilbud, skole og uddannelse
  • Socialområdet
  • Børn, unge og familie, Dagtilbud, skole og uddannelse, Socialområdet
Rapport
24. APR 2025

10 skridt til, at flere børn og unge bedre kan inddrages i deres egen sag i kommunen

  • Børn, unge og familie
  • Socialområdet
  • Børn, unge og familie, Socialområdet

Undersøgelsens deltagere

  • Projektleder

    Hanne Søndergård Pedersen
  • Projektmedarbejdere

    Emma Hoff SøegaardJulie Schou NicolajsenTea Torbenfeldt BengtssonMartin Williams StrandbyAnne-Kirstine MølholtAnne Marie VillumsenMorten Hjortskov LarsenNanna Høygaard LindebergCarsten Strømbæk Pedersen

Om denne undersøgelse

  • Finansieret af

    TrygFonden
Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd leverer viden, der bidrager til at udvikle velfærdssamfundet og til at styrke kvalitetsudvikling, effektivisering og styring i den offentlige sektor både i kommuner, regioner og nationalt.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Få vores nyeste viden serveret i din indbakke - hver uge!

Nyhedsbrev
Tlf: 44 45 55 00
Mail: vive@vive.dk
EAN: 5798000354845
CVR: 23 15 51 17
  • Nyheder og debat
  • Presse
  • Kontakt
  • Ledige stillinger
  • Tilgængelighedserklæring

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Få vores nyeste viden serveret i din indbakke - hver uge!

Nyhedsbrev