Spring til...

  • Hovedindhold
  • Indholdsfortegnelse
  • Sidefod
  • English en

Anbragte børn i Danmark

Find fakta om anbragte børn i Danmark og bliv guidet til at finde mere af VIVEs viden på emnet.

Modelfoto: Ricky John Molloy/VIVE
  • Katrine Iversen

    Projektchef, cand.scient.pol

    33 69 77 02
    kaiv@vive.dk
  • Mette Lausten

    Seniorforsker, cand.oecon.

    33 69 77 13
    mel@vive.dk

Denne temaside samler fakta om anbragte børn i Danmark, og den guider til viden på VIVE's hjemmeside om emnet - viden, der er formidlet i rapporter, andre publikationer og i artikler. Du kan blandt andet få viden om, hvor mange børn og unge, der er anbragt, hvor de er anbragt, hvordan de trives, og hvordan de klarer sig i overgangen til voksenlivet.

Nye begreber og betegnelser på børne- og ungeområdet

Med Barnets lov er en række begreber og betegnelser på børn- og ungeområdet ændret. Denne oversigt viser nogle af de centrale på anbringelsesområdet.

  • Børne- og ungehjem bliver en fælles betegnelse for døgninstitutioner og opholdssteder.
  • Børne- og ungerådgiver anvendes i stedet for Sagsbehandler
  • Permanent anbringelse anvendes i stedet for Videreført anbringelse
  • Støttende indsatser anvendes i stedet for (forebyggende) foranstaltninger.
  • Tidligt forebyggende indsats anvendes i stedet for § 11-forløb
  • Ungestøtte anvendes i stedet for efterværn.

I Danmark er 1 pct. af alle 0-17-årige anbragt uden for hjemmet. Det svarer til ca. 11.500 børn og unge i 2023. Årsagerne til, at børn og unge ikke kan bo sammen med deres forældre, er mange. Det kan fx være alvorlig sygdom, problemer med misbrug, manglende omsorg og trivsel. Ofte er der tale om, at børn, unge og forældre oplever flere forskellige problemer samtidig og over længere tid. Omkring 4 procent af en årgang oplever at blive anbragt uden for hjemmet på et tidspunkt i løbet af deres opvækst.

Inddragelse af barn og forældre

Inden børn og unge kan anbringes uden for hjemmet, skal kommunens børne- og ungerådgivere gennemføre en undersøgelse af familiens ressourcer og problemer. Hvis der er brug for hjælp, skal kommunen udarbejde en barnets plan eller ungeplan, som angiver, hvilken hjælp barnet og familien har brug for. I denne proces er det et krav, at både barnet og forældrene inddrages. Læs mere om inddragelse af barn og forældre.

Tidlig og støttende indsats

Inden det kommer så vidt som til, at barnet eller den unge anbringes udenfor hjemmet, kan kommunen have valgt at iværksætte forskellige andre former for hjælp (støttende indsatser) til barnet, den unge eller forældrene. Det kan fx være familiebehandling eller psykologhjælp. Disse tiltag kan kaldes en form for tidlig indsats, fordi man forsøger at hjælpe, når problemer opstår og forebygge, at de forværres. Tidligt forebyggende indsatser kan imidlertid også være den hjælp og støtte, som pædagoger og lærere giver børn og unge, der ikke trives i deres hverdag, eller mere generelle tiltag, som retter sig mod alle børn, fx sprogscreening som afdækker sproglige vanskeligheder inden skolestart.

Anbringelse uden for hjemmet

Af alle anbragte børn og unge er omkring to tredjedele anbragt i plejefamilie, og dermed er familiepleje den mest udbredte anbringelsesform. En plejefamilie er en familie, der har et barn eller ung i døgnpleje. Det vil sige, at barnet eller den unge bor hos plejefamilien i hverdagen, men har som oftest også samvær med sin biologske familie. Især unge kan også være anbragt på børne- og ungehjem, hvilket en tredjedel af alle anbragte er.

Ungestøtte

De fleste anbringelser ophører, når den unge fylder 18 år, men anbringelser kan slutte inden, fx ved at barnet eller den unge flytter hjem til sine biologiske forældre, eller ved, at barnet eller den unge anbringes et andet sted. Når unge, der er anbragt, fylder 18 år, er der forsat mulighed for, at kommunen kan yde hjælp og støtte til den unge gennem ungestøtte. Det kan fx være forsat anbringelse eller en støtte-kontaktperson. En del unge modtager dog ikke ungestøtte, og deres overgang til voksenlivet er tit svær, fx som følge af manglende voksennetværk og psykiske problemer. Tidligere anbragte unge har således øget risiko for udsathed som voksne med fx perioder i hjemløshed og for ikke at få kompetencegivende uddannelse. Læs mere om ungestøtte her.

Fakta om anbringelser

11.551 børn og unge (0-17 år) var pr. 31. december 2023 anbragt uden for hjemmet. Det svarer til 1 pct. af alle 0-17-årige i Danmark.

Antallet af anbragte børn og unge svinger over tid, fordi størrelsen af kohorterne svinger over tid, men der er altid 1 pct. af alle børn og unge, der er anbragt uden for hjemmet. Omkring 4 procent oplever at blive anbragt på et tidspunkt i løbet af deres opvækst.

Flere i familiepleje

Siden 1980'erne er familiepleje blevet en stadig mere brugt anbringelsesform. I dag er 6 ud af 10 anbragte i familiepleje. I 1980 var det 4 ud af 10.

Anbringelsesreformen fra 2006 satte ekstra fokus på anbringelse i familie og netværk, hvilket har afspejlet sig i flere anbringelser i familiepleje og tilsvarende færre under institutionelle former.

Andelen af anbringelser på børne- og ungehjem steg samlet set fra 30 pct. i 1990 til 42 pct. i 2006, for derefter at falde til 31 pct. i 2020. Det er dog steget til 33 pct. i 2023.

Siden 1990 er andelen af anbringelser på kost- og efterskoler faldet støt fra 21 pct. i 1990 til 1 pct. i 2023. Dette skyldes bl.a. ændringen fra Bistandslov til Servicelov i 1993, hvor efterskole gik fra at være anbringelse til at være en støttende indsats. I dag anbringes der stort set ikke på efterskoler, mens kostskolerne kun modtager en lille andel af alle anbragte.

De seneste år har der været fokus på at anbringe tidligere. Det kan overvejende ses i form af færre anbragte unge i alderen 13-17 år. Eksempelvis blev knap 3 pct. af alle 17-årige anbragt i 2003, mens det er faldet til godt 2 pct. af alle 17-årige i 2023.

Alder og anbringelsesform

Langt de fleste små og mindreårige anbragte børn er blevet anbragt i familiepleje. Men jo ældre børn er ved en anbringelse, desto flere bliver anbragt i en anden anbringelsesform, fx børne- og ungehjem, kost- eller efterskole eller eget værelse.

Der er samtidig sket en ændring angående spædbørnsanbringelser. Hvor 3 ud af 10 i 2006 var anbragt på spædbørnshjem til observation og udredning, anbringes stort set alle spædbørn i familiepleje i 2023.

Samlet set er 24 pct. af alle anbringelser i 2023 tvangsanbringelser, dvs. anbringelser uden samtykke fra enten forældrene eller den unge. Denne andel er steget fra 14 pct. i 2011 til 24 pct. i 2024. Opdelt på aldersgrupper ses det, at andelen er højest blandt 0-5-årige, hvor 41 pct. af alle anbringelser er uden samtykke. Det er en stigning på 13 procentpoint fra 2011 til 2023.

Kommunale forskelle

Der er forskel på andelen af anbragte børn i de enkelte kommuner. Andelen svinger fra 0 pct. til 3,8 pct. Landsgennemsnittet er 1 pct.

Forskellene afspejler de kommunale forskelle i koncentrationen af borgere og familier med sociale problemer og udsathed.

Tidlig opsporing

Jo tidligere vi opdager, at et barn ikke trives, jo større chancer er der for, at vi kan hjælpe barnet til at trives bedre. Det viser al forskning.

En tidlig indsats er samtidig ikke så indgribende i barnet og familiens liv, som indsatser vil være senere, når problemerne har vokset sig større og har fået konsekvenser for barnets udvikling, og en anbringelse uden for hjemmet måske bliver nødvendig.

Vanskeligt at tolke signaler om mistrivsel

Men det kan være vanskeligt at tolke børns signaler på manglende trivsel. Forudsætningen for at kunne hjælpe børn er, at de voksne omkring dem opdager selv små signaler på mistrivsel.

Børn i forskellige aldre og fra forskellige sociale miljøer viser ofte deres manglende trivsel på forskellige måder. Nogle får vi hurtigt øje på. Når de er helt små, græder de måske meget og er meget urolige. Når de er større, støjer de måske meget og forstyrrer deres omgivelser. Andre er meget stille, og de kan være svære at opdage. Manglende trivsel kan også komme til udtryk i en indadvendt angstfyldt adfærd.

Forholdet til de nære omsorgspersoner er afgørende for børns udvikling. Det gælder social, følelsesmæssig og kognitiv udvikling, hvor barnet er afhængig af de nære voksen. Det kan føre til alvorlige udviklingsforstyrrelser, hvis tilknytningen til nære voksne mangler eller er meget svag.

Model til tidlig opsporing

Forskere fra VIVE har for Socialstyrelsen udviklet en model til tidlig opsporing af børn i en udsat position. Det kan bruges af professionelle i dagtilbud til at bemærke et barns manglende trivsel på et tidligt tidspunkt.

En række kommuner landet over har siden anvendt modellen, og en del har udviklet deres egen reviderede opsporingsmodel.

Modellen bygger på følgende grundværdier:

Aktiv forældredeltagelse. Forældrene skal som udgangspunkt være aktivt med i det fælles arbejde med at styrke deres barns trivsel. Forældrene inddrages og betragtes som samarbejdspartnere og ressourcepersoner i forhold til de fagprofessionelles bekymringer for barnets trivsel.

Fokus på barnets ressourcer og udviklingsmuligheder. Når de fagprofessionelle vurderer barnets trivsel, skal de gøre det med udgangspunkt i barnets ressourcer og udviklingsmuligheder og ikke i dets mangler.

Styrkelse af det tværfaglige samarbejde. Det tværfaglige samarbejde mellem faggrupper med forskellige faglige vidensområder og tilgange er en ressource for både opsporingen og den efterfølgende tidlige indsats.

I opsporingen af børn, der mistrives, er der blandt andet udviklet følgende redskaber til brug for de fagprofessionelle, som har vist sig effektive i den tidlige opsporing:

  • Et trivselsskema med henblik på struktureret observation af børns trivsel i dagtilbuddet
  • Overgangsskema til brug for udveksling af oplysninger mellem de fagprofessionelle, fx i overgangen fra dagtilbud til skole og samarbejde omkring det enkelte barn
  • Et dialogskema til brug for en struktureret mødeafholdelse om børns trivsel
  • Model for ekstern sparring af dagtilbud om udsatte børn i dagtilbud
  • Etablering af småbørnsteam, hvor fagprofessionelle mødes i dialogen om et barns trivsel.

Mere om tidlig opsporing

  • Kommunernes omlægning til en tidligere forebyggende indsats på børn og unge-området
  • Slutevaluering af familierettede og forebyggende indsatser i "Tidlig Indsats - Livslang Effekt"
  • Tidligere forebyggende indsats på børn og unge-området
  • Tidlig opsporing af børn i en socialt udsat position
  • Webinar: Tidlige og forebyggende indsatser for udsatte børn og unge

Arbejdet med tidlig indsats

Det kræver en fælles praksis at sætte tidligere ind med den rette indsats. I videoen fortæller chefanalytiker Katrine Iversen om, hvad det kræver af kommuner at arbejde med tidligere forebyggende indsats for udsatte børn og unge.

Inddragelse

Inddragelse af børn og unge i egen sagsbehandling kan være afgørende for, at der kan blive skabt et godt forløb i anbringelsen. Både FN’s børnekonvention og serviceloven giver børn og unge ret til at blive hørt i deres egen sag. I 2020 besluttede et bredt flertal i Folketinget at oprette Videnscenter om børneinddragelse og udsatte børns liv.

Barnet eller den unge skal holdes informeret om, hvad der skal ske, hvornår det skal ske, hvorfor det skal ske, og hvad barnets egen rolle er. Kun på den måde får barnet mulighed for at dele sin egen holdning og få indflydelse.

Tillidsfuld relation til børne- og ungerådgiver er afgørende

En god og tillidsfuld relation til børne- og ungerådgiveren er ofte en forudsætning for inddragelse. En god relation til børne- og ungerådgiveren er nødvendig for, at barnet frit kan give sin mening til kende og dermed føle sig hørt.

Inddragelse kan være medvirkende til, at barnet føler sig værdsat, at selvtilliden bliver styrket, og det kan have en positiv indflydelse på andre forhold i livet. Indsatsen kan desuden blive mere effektiv. Der kan komme bedre sammenhæng i anbringelsen, hvis den også formes efter børnenes synspunkter, ønsker og forventninger.

Ved også at inddrage forældrene kan børne- og ungerådgivere arbejde for, at forældrene bliver medspillere frem for modspillere. Det kommer barnet til gode, for så kommer det ikke i loyalitetskonflikter, hvis det engagerer sig og trives i anbringelsen.

Travl hverdag kan stå i vejen for inddragelse

I praksis er det dog langt fra enkelt at inddrage børn, unge og forældre. Inddragelse er blot ét af mange hensyn, som børne- og ungerådgivere skal håndtere på samme tid, og hverdagen er ofte travl. Inddragelse er ofte tidskrævende. Desuden er der ofte hyppig udskiftning blandt børne- og ungerådgivere. Det gør det sværere at opbygge en tillidsfuld relation.

VIVEs undersøgelser viser, at en stor del af de unge føler sig godt inddraget i sagsbehandlingen. De har en god relation til deres børne- og ungerådgiver, føler sig godt informerede om, hvad der skal ske i deres sag, og oplever at have indflydelse. Der er dog også grupper af de unge, som oplever det modsatte.

Særligt de mest udsatte og udfordrede unge føler sig ikke inddraget. Det er unge, som trives dårligt psykisk, eller som har fået en psykiatrisk diagnose, og unge, der har et højt skolefravær, eller som modtager specialundervisning. Unge, der er anbragt i familiepleje, føler sig mere inddraget end unge, der er anbragt på børne- og ungehjem.

Mere om inddragelse

  • Udsatte unges inddragelse i kommunernes sagsbehandling
  • Videnscenter om børneinddragelse og udsatte børns liv
  • Webinar: Børnefrikommuneforsøget – bedre inddragelse og hurtigere sagsbehandling
  • Webinar: Inddragelse af udsatte børn og unge i kommunernes sagsbehandling

Inddragelse af udsatte børn og unge

Hvad gavner inddragelse? Og hvad kan spænde ben for inddragelse i en travl hverdag? Hør chefanalytiker Hans Skov Kloppenborg fortælle.

Ungestøtte

Når de unge fylder 18 år, ophører anbringelsen. Så skal de klare sig selv, medmindre de bliver tilbudt ungestøtte af kommunen.

Ungestøtte er støtte, der skal skabe grobund for en god overgang til voksenlivet. Det kan for eksempel være støtte til at komme i uddannelse eller beskæftigelse eller finde et sted at bo. Ungestøtte kan blive givet, indtil den unge fylder 22.

Omkring halvdelen af tidligere anbragte unge får ungestøtte. En forudsætning for at få bevilliget ungestøtte er, at der er udsigt til en positiv udvikling i perioden med ungestøtte. Det er især unge, der klarer sig forholdsvis godt og er mindre sårbare end andre tidligere anbragte, som får ungestøtte. Det er unge, som er i uddannelse eller beskæftigelse, og som ikke har en psykiatrisk diagnose.

De unges ønsker

De unge, der får ungestøtte, oplever ikke altid støtten som en hjælp. De unge efterspørger en støtte uden udløbsdato, som tilpasses deres livssituation – også når den ændrer sig. VIVE har undersøgt de unges erfaring med ungestøtte, og undersøgelserne viser, at de unge mangler viden om deres rettigheder. Derudover kan det være svært for dem at gennemskue grundlaget for de beslutninger, som bliver truffet for deres liv.

De unge ønsker at blive inddraget i de beslutninger, der bliver truffet, og de har brug for at få en støtte, der tager udgangspunkt i deres konkrete behov. Konkret efterspørger de unge en støtte, som de kan regne med, og som ikke har en automatisk udløbsdato. Hvis deres livssituation ændrer sig, ønsker de, at kommunen tager højde for deres nye livssituation i beslutningen om støtte. Det er ikke altid tilfældet i dag. Nogle unge oplever for eksempel, at deres ungestøtte stopper, samtidig med at der sker store ændringer i deres liv, for eksempel når de begynder på en uddannelse og har brug for hjælp til at komme godt i gang.

10 fokuspunkter viser sig vigtige for, at de unge oplever støtten som en hjælp:

  1. Den unge skal kunne se, at støtten faktisk er en hjælp.
  2. Tilgængelig. Den unge skal have nem adgang til viden om rettigheder og relevant støtte.
  3. Støtten skal løbende kunne tilpasses den unges behov og ønsker i forhold til omfang, indhold og varighed, og at der herunder åbnes op for definitionen af udvikling.
  4. Beslutninger om støtte skal være til at forstå for den unge, og den unge skal vide, hvad støtten består af, og hvad der kan forventes af støtten.
  5. Støtten skal tilpasses anden hjælp og støtte, som den unge modtager, således at forskellige systemer samarbejder og ikke modarbejder hinanden.
  6. Støtten skal have fokus på at skabe og understøtte længerevarende trygge og fortrolige relationer.
  7. Støtten skal være tilgængelig, når den unge har behov for hjælp.
  8. Langsigtet og processuel. Støtten i overgangen til voksenlivet skal tidligt tænkes og italesættes som en integreret del af barnets/den unges liv.
  9. Uden automatisk slutdato. Støtten skal tildeles og tilrettelægges ud fra den unges behov og ønsker og ikke efter bestemte tids- eller aldersintervaller.
  10. Den unge skal kunne regne med, at støtten ikke pludselig skifter karakter eller pludselig afsluttes.

Systemtrætte unge siger nej til ungestøtte

En del vælger at sige nej tak til tilbuddet om ungestøtte. Det kan være unge, der er systemtrætte, og som glæder sig til at bestemme over deres eget liv.

Men selvom de glæder sig, er overgangen til voksenlivet særligt udfordrende for unge, der har været anbragt uden for hjemmet. De har ikke de samme ressourcer at trække på i deres netværk som andre unge, og de har ofte udfordringer med i bagagen, som gør det endnu vanskeligere at stå på egne ben.

Mere om ungestøtte

  • Temaside om ungestøtte
  • Efterværn - Afdækning af viden og erfaringer fra eksisterende indsatser
  • Efterværn og støtte set fra de unges perspektiv
  • Ungepanelet om efterværn
  • Anbragte unges overgang til voksenlivet
  • Efterværn for tidligere anbragte unge
  • Hjemløshed i ungdommen
  • Lige muligheder - udsatte børn og unge
  • Tidligere anbragte unge - 18 år og på vej mod voksenlivet
  • Efterværn og overgange til voksenlivet: Litteraturgennemgang
  • 18 år og overladt til sig selv

Overgangen til voksenlivet for anbragte unge

Hvordan er det at stå på egne ben som 18-årig? Hør seniorforsker Tea Torbenfeldt Bengtsson dele sin viden fra sine mange interviews med tidligere anbragte unge.

Adoption

Adoption uden samtykke, også kaldet tvangsadoption, bliver i stigende grad anvendt i Danmark. Formålet med adoption uden samtykke er at give børn, hvis biologiske forældre vurderes at være varigt uden forældreevne, bedre muligheder for en barndom og opvækst med stabile familierelationer.

Hver adoption skal ifølge loven bygge på individuelle skøn om, hvad der er bedst for barnet. Der er en række forhold hos forældrene, som kan betyde, at de vurderes til ikke selv at kunne tage vare på barnet. Det kan dreje sig og sygdom og handicap eller alvorligt misbrug. Ofte er der tale om flere og komplekse forhold, som gør sig gældende.

I 00’erne blev kun ganske få børn tvangsadopteret, og i 2020 blev 25-30 børn, ifølge Adoptionsnævnet, frigivet til adoption uden deres forældres samtykke. Foreløbig er det kun en mindre del af de danske kommuner, der indstiller til adoptioner, og få kommuner står for en ret stor andel af det samlede antal adoptioner uden samtykke. Det seneste årti er der i gennemsnit blevet frigivet 14 børn til adoption uden samtykke hvert år. 

Adopterede klarer sig bedre end anbragte

Adopterede børn udvikler sig overordnet set mere positivt end børn, der vokser op med andre former for indsatser, såsom anbringelse på børne- og ungehjem eller i familiepleje. De klarer sig fx bedre i skolen og i uddannelser sammenlignet med langvarigt anbragte. Men sammenlignet med jævnaldrende, der ikke har været adopteret eller anbragt, opnår adopterede ikke de samme resultater, og nogle adopterede oplever fx psykiske eller adfærdsmæssige udfordringer.

Adoption giver stabilitet

Børn, der er adopteret, oplever generelt en højere grad af stabilitet i deres omsorgsrelationer sammenlignet med børn i anbringelser. Stabilitet kan blive påvirket af forhold som alder, anbringelseshistorik og støtte til adoptivfamilier. Børn, der er adopteret inden for de første par år og har oplevet få skift i anbringelser, har større sandsynlighed for stabilitet i adoptionen. Det er vigtigt at have for øje, når adoption anvendes som indsats.

Åbenhed i adoptionen opleves positivt

Åbenhed i adoptioner betegner forskellige grader af kontakt mellem biologiske familiemedlemmer, adoptivfamilie og den adopterede, fx om barnet har information om sit biologiske ophav, eller om barnet har kontakt med biologiske familiemedlemmer. I Danmark er de fleste adoptioner anonyme, mens tendensen i mange andre lande er gået mod en højere grad af åbenhed. For de tre involverede parter i en adoption – adopterede, biologiske familiemedlemmer og adoptivfamilier – er der generelt en positiv indstilling til åbenhed i adoptionen.

Biologisk familie og adoptivfamilie

Adoption som indsats har ikke kun betydning for den adopterede, men får også indgribende betydning for den biologiske familie, mens adoptivfamilien skal kunne håndtere særlige aspekter i forbindelse med adoptionen og eventuelle udfordringer gennem opvæksten. Fremadrettet er det derfor vigtigt for vores forståelse af adoption som indsats at udbygge vores vidensgrundlag om betydningen af adoption for alle adoptionens parter for derigennem bedst at kunne støtte dem med afsæt i hvert deres behov og perspektiv

FN’s Børnekonvention har styrket børns rettigheder

FN’s Børnekonvention har i høj grad været trædesten for en udvikling, hvor der bliver fokuseret på barnets tarv. Det har betydet, at barnets rettigheder er blevet mere fremtrædende, herunder behovet for at vurdere, om adoption som alternativ til en langvarig anbringelser tjener barnets bedste.

Selvom barnets perspektiv løbende er blevet styrket i lovgivningen, er det ikke en selvfølge, at børn også inddrages og høres i praksis. En undersøgelse foretaget af VIVE peger blandt andet på, at mange børne- og ungerådgivere føler sig sat i et meget svært dilemma mellem forældrenes ønsker og barnets tarv.

Lovgivningen er løbende blevet ændret for bedre at sikre barnets stabilitet. Siden 2011 har det for eksempel været muligt at fortsætte en anbringelse, fordi barnet har udviklet en så tæt tilknytning til sin plejefamilie, at det vil være af stor negativ betydning for barnet at flytte. Denne regel bliver dog kun brugt ganske sjældent. Rapporter fra VIVE har vist, at socialrådgivere er usikre på, hvordan reglerne skal fortolkes, og med hvilke dokumentationskrav.

Norske erfaringer

Norge er gået længere i anvendelsen af adoption uden samtykke, end vi er i Danmark. I 2007 afsagde den norske højesteret en dom, der slog fast, at bortadoption bør prioriteres frem for langvarige perioder i plejefamilie. Det blev begrundet med, at plejeforældrene ikke betragtes som virkelige forældre af samfundet, men derimod som en slags kontraktansatte, som kommunen har bestemmelsen over. Og man ved, at nogle anbringelser i plejefamilie bryder sammen, hvorefter barnet skal opleve (endnu) et skift.

De seneste år har Den Europæiske Menneskeretsdomstol dog dømt imod Norge i en række sager om tvangsadoptioner. Argumentet har været, at tvangsadoptionerne krænker retten til familieliv, og at den norske stat ikke i tilstrækkelig udstrækning har støttet forældrene i at være forældre. Dommene giver et klart signal om, at også samfundet har et betydeligt ansvar for at beskytte børnenes tarv.

Mere om adoption

  • Adoption som social indsats
  • Adoption som indsats - En systematisk gennemgang af udenlandske erfaringer
  • Kontinuitet i anbringelser - Delrapport I - Evaluering af lovændringer om kontinuitet i anbringelser
  • Kontinuitet i anbringelser - Delrapport II - Når forældre og forvaltning mødes

Forældre

Forældre spiller en helt central rolle for børns opvækst. Det gælder alle forældre, også forældre til anbragte børn og unge. Disse forældre adskiller sig dog på mange måder fra andre forældre.

Relativt mange af forældrene har selv været anbragt som børn. Over halvdelen af mødrene havde ikke planlagt at blive gravide, og godt en fjerdedel var teenagere, da de fødte deres første barn.

Anbragte børn kommer overvejende fra brudte familier, og over halvdelen af børnene har mistet kontakten med en forælder. Forældrene har markant oftere end andre levet et liv præget af vold. I 40 procent af familierne var vold en medvirkende årsag til, at samlivet blev ophævet.

Forældrene står i en dårlig social situation

Forældrene er dårligt stillet i forhold til uddannelse og indkomst. Tre fjerdele er på kontanthjælp eller førtidspension. De har helbredsmæssige problemer som langvarig sygdom, handicap eller psykiatriske lidelser. Næsten to tredjedele har en psykiatrisk diagnose.

Der er en markant overhyppighed af misbrugsproblemer, og en tredjedel af forældrene mener, at det store forbrug altid eller ofte har påvirket deres hverdag med barnet.

Forældre til børn, der bliver anbragt, mens barnet er helt lille, er generelt mere udsatte end forældre til børn, der bliver anbragt senere. Begge grupper står dog i en dårlig social situation sammenlignet med andre forældre.

Forældrenes evne til at samarbejde om anbringelsen og til at varetage deres rolle som forældre kan blive styrket, hvis de får den rette støtte. Serviceloven slår fast, at forældre til anbragte børn og unge skal tilbydes støtte under barnets anbringelse. I praksis er det dog kun halvdelen af forældrene, der modtager støtte.

Søger anerkendelse af kærlighed

De fleste anbragte børn og unge bliver ved med at have kontakt med deres forældre. Samarbejdet mellem forældre og børne- og ungerådgivere har vist sig at være afgørende for kvaliteten af den kontakt, som børnene kan have med deres forældre.

Forskere fra VIVE har interviewet nogle af de mest udsatte forældre til anbragte børn. De kæmper ofte alene med stærke og modstridende følelser, der kan gøre det vanskeligt at håndtere anbringelsen og samarbejdet om den.

Når et barn bliver anbragt uden samtykke, oplever forældrene ofte, at deres rettigheder bliver krænket, og deres kærlighed devalueret. Det fører til en følelse af tab og vrede, og nogle mister tiltroen til systemet.

De oplever, at de ikke bliver involveret i vigtige beslutninger om deres børns liv. Det skaber vanskelige vilkår for samarbejdet.

Det er vigtigt for dem at opleve, at de er en del af deres børns hverdag. De ønsker at blive anerkendt som deres barns forældre, særligt at få anerkendt deres kærlighed til barnet. Hvis de oplever, at deres kærlighed bliver anerkendt, kan det skabe grobund for konstruktivt samarbejde.

Mere om forældre til anbragte børn og unge

  • Anbragte 15-åriges hverdagsliv og udfordringer
  • Anbragte 15-åriges hverdagsliv og udfordringer - del II
  • Anerkendelse af forældres kærlighed. Biologiske forældres erfaringer med samarbejde om anbringelse i familiepleje
  • Karakteristik af udsatte forældre 2019
  • Needs and characteristics of high-resource using children and youth: Denmark
  • Tidligere anbragte unge – 18 år og på vej mod voksenlivet
  • Udsatte Børnefamilier i Danmark

Forældre til anbragte børn og unge

Hør Dorit, Martin og Lisa fortælle. Citaterne er anonymiseret og læst op af skuespillere.

Udgivelser om anbringelser, ungestøtte, adoption og tidlig opsporing

Se alle udgivelser om anbragte børn
Rapport
24. APR 2025

10 skridt til, at flere børn og unge bedre kan inddrages i deres egen sag i kommunen

  • Børn, unge og familie
  • Socialområdet
  • Børn, unge og familie, Socialområdet
Rapport
10. APR 2025

Børn og unges møde med Ungdomskriminalitetsnævn og Ungekriminalforsorg

  • Socialområdet
  • Børn, unge og familie
  • Socialområdet, Børn, unge og familie
Videnskabelig artikel
1. MAR 2025

Predictors of domestic infant adoption – what characterizes the family circumstances of parents and children prior to adoption?

  • Socialområdet
  • Børn, unge og familie
  • Socialområdet, Børn, unge og familie
Se alle udgivelser om anbragte børn

Eksperter

Se alle eksperter i anbragte børn

Mette Lausten

Seniorforsker, cand.oecon.

Mette Lausten er seniorforsker og har fokus på anbringelse af børn og unge uden for hjemmet, trivsel blandt udsatte og anbragte børn og unge, karakteristik af udsatte familier, samt årsager til at børn og familier befinder sig i socialt udsatte positioner.

33 69 77 13
mel@vive.dk
VIVE Børn og Uddannelse
København
  • Socialområdet
  • Børn, unge og familie
  • Socialområdet, Børn, unge og familie

Ekspertområder:

  • Anbringelser,
  • Udsatte

Katrine Iversen

Projektchef, cand.scient.pol

Katrine Iversen er projektchef på området for udsatte børn og unge i Danmark. Katrine beskæftiger sig med spektret fra opsporing af mistrivsel og tidlige forebyggende indsatser til anbringelse af børn og unge. Anbragte og udsatte unges overgang til voksenlivet er også et fokusområde i Katrines arbejde. Øvrige vidensområder er snitfladen mellem almenområdet og det specialiserede område i arbejdet med børn og unge i udsatte positioner.

33 69 77 02
kaiv@vive.dk
VIVE Børn og Uddannelse
København
  • Socialområdet
  • Børn, unge og familie
  • Socialområdet, Børn, unge og familie

Ekspertområder:

  • Forebyggelse,
  • Udsatte,
  • Anbringelser,
  • Efterværn,
  • Opsporing

Tea Torbenfeldt Bengtsson

Professor MSO, ph.d. i sociologi

Tea Torbenfeldt Bengtsson er uddannet sociolog og hendes forskningsinteresser er udsatte unges risikoadfærd og hverdagsliv. Hendes forskning er primært etnografisk og består også af kvalitativ metodeudvikling.

33 69 77 56
ttb@vive.dk
VIVE Social
København
  • Socialområdet
  • Børn, unge og familie
  • Socialområdet, Børn, unge og familie

Ekspertområder:

  • Kriminalitet,
  • Anbringelser,
  • Udsatte,
  • Ulighed og social arv

Sofie Henze-Pedersen

Seniorforsker, Antropolog, ph.d. i sociologi

Sofie Henze-Pedersen er forsker og beskæftiger sig med børn og familier – med særligt fokus på deres hverdagsliv og familieliv når dette bliver udfordret af sårbare og udsatte situationer (fx vold eller forælders fængsling). Hun har kvalitative kompetencer både i forhold til metoder og dybdegående analyser.

33 48 09 60
shp@vive.dk
VIVE Social
København
  • Børn, unge og familie
  • Socialområdet
  • Børn, unge og familie, Socialområdet

Ekspertområder:

  • Barndomsforskning,
  • Familieforskning,
  • Hverdagsliv,
  • Socialområdet,
  • Vold
Se alle eksperter i anbragte børn
Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd leverer viden, der bidrager til at udvikle velfærdssamfundet og til at styrke kvalitetsudvikling, effektivisering og styring i den offentlige sektor både i kommuner, regioner og nationalt.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Få vores nyeste viden serveret i din indbakke - hver uge!

Nyhedsbrev
Tlf: 44 45 55 00
Mail: vive@vive.dk
EAN: 5798000354845
CVR: 23 15 51 17
  • Nyheder og debat
  • Presse
  • Kontakt
  • Ledige stillinger
  • Tilgængelighedserklæring

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Få vores nyeste viden serveret i din indbakke - hver uge!

Nyhedsbrev