Spring til...

  • Hovedindhold
  • Indholdsfortegnelse
  • Sidefod
  • English en
Rapport 30. MAJ 2022
  • Ledelse og implementering
  • Børn, unge og familie
  • Dagtilbud, skole og uddannelse
  • Ledelse og implementering, Børn, unge og familie, Dagtilbud, skole og uddannelse

Analyse af inkluderende læringsmiljøer og specialpædagogisk støtte i Middelfart Kommune

Udgivelsens forfattere:

  • Thyge Tegtmejer
  • Hanne Louise Søgaard Jensen
  • Asger Graa Andreasen
  • Amanda Bech
  • Nanna Høygaard Lindeberg
  • Ledelse og implementering
  • Børn, unge og familie
  • Dagtilbud, skole og uddannelse
  • Ledelse og implementering, Børn, unge og familie, Dagtilbud, skole og uddannelse
Modelfoto: Ricky John Molloy/VIVE
Download udgivelsen Hent rapporten
Download udgivelsen Hent rapporten
  • Thyge Tegtmejer

    Seniorforsker

    33 69 77 47
    thte@vive.dk

For medarbejdere på skoleområdet i Middelfart Kommune er det en stor opgave at skabe et inkluderende læringsmiljø for alle elever. Men man er langt hen ad vejen lykkedes med opgaven. Der savnes dog kompetencer til at kunne arbejde med særlige undervisningsbehov. Flere skoler har etableret mellemformer, som kombinerer almenundervisning og specialundervisning, men der mangler erfaringsdeling mellem skolerne.

VIVE har i 2021-2022 gennemført en analyse af organisering af og praksis i inkluderende læringsmiljøer og specialpædagogisk støtte i Middelfart Kommune. Baggrunden for analysen er, at Middelfart Kommune ønsker at gøre status på området, samt at analysen kan indgå som en del af grundlaget for fremadrettede drøftelser, beslutninger og prioriteringer omkring områdets fortsatte udvikling. Ud over en analyse af styrker og udviklingspotentialer på skoleområdet analyseres visitationsprocessen i Middelfart Kommune, og dagtilbuddenes praksis og organisering i forhold til børn med støttebehov belyses.

Opgaven er stor, men den kan løses

Mange skolemedarbejdere – også flere end i de kommuner, som vi sammenligner med – vurderer, at det er en stor opgave at skabe et inkluderende læringsmiljø for alle elever. Det viser en sammenlignende analyse af spørgeskemadata fra klasse-/kontaktlærere tilknyttet 7. og 9. klassetrin. Medarbejderne vurderer imidlertid også, at man langt hen ad vejen lykkes med opgaven. Det gælder især i forhold til at skabe social deltagelse, hvor man også i vidt omfang oplever at have kompetencerne til at løfte opgaverne.

Kompetencer savnes til arbejdet med elevers særlige undervisningsmæssige behov

Et centralt opmærksomhedspunkt angår skolemedarbejdernes vurdering af egne kompetencer til at arbejde med forskellige elevers særlige undervisningsmæssige behov. Ligesom det er tilfældet på landsplan, er der en væsentlig andel af medarbejderne i Middelfart Kommune, som vurderer, at de i mindre grad har kompetencerne til dette arbejde. Det gælder i særlig grad, når det drejer sig om at skabe deltagelse for alle i de faglige fællesskaber, og i mindre grad, når det drejer sig om at skabe deltagelse for alle i de sociale fællesskaber i skolen. Skolemedarbejdernes adgang til specialpædagogisk sparring undersøges og drøftes ligeledes i analysen.

Flere mellemformer, men ingen organiseret erfaringsdeling

En række skoler i Middelfart Kommune har etableret mellemformer af forskelligt tilsnit. Der er endnu ikke etableret et systematisk erfaringsdelingsarbejde imellem skolerne om udvikling af mellemformer. Der er for både de konkrete organiseringer og omkring vokabular og fælles forståelser en spredning mellem skolerne, som det vil være væsentligt for den kommunale forvaltning at være opmærksom på i forbindelse med et eventuelt videre udviklingsarbejde af mellemformer.

Visitationsudvalget som specialpædagogisk sparringspartner

Middelfart Kommune har en intention om, at visitationsudvalget skal fungere som specialpædagogisk sparringsinstans for skolelederne. Analysen af visitationsprocessen i Middelfart Kommune peger imidlertid på en række forhold, som medfører, at mange sager præsenteres meget sent i processen, hvilket medfører at rummet for egentlig specialpædagogisk sparring reelt er meget lille. Forskellige muligheder for en reorganisering drøftes.

Endelig peger analysen af dagtilbudsområdet på en række styrker såvel som begrænsende faktorer i dagtilbuddenes arbejde med børn med støttebehov. Her vurderes især specialpædagogerne, som er tilstede i hverdagen i dagtilbuddene, at være en stor ressource for praksis.

Metode

Data er indsamlet gennem spørgeskema blandt lærere og pædagoger samt gennem interviews med skoleledere, lærere, pædagoger, ledere på det specialpædagogiske og socialpædagogiske/familierettede område samt ved observationer af visitationsmøder. Derudover trækker vi også på data fra en landsdækkende evaluering af inklusion og specialpædagogisk støtte, som vi har gennemført for Styrelsen for Undervisning og Kvalitet, hvilket giver mulighed for at analysere kommunens organiseringer og praksis i komparativ belysning.

Inklusion, specialpædagogik og mellemformer

Læs mere på VIVEs temaside om erfaringer med inklusion og mellemformer og om undersøgelser af organisering og praksis i en række enkeltkommuner af læringsfællesskaber og specialundervisningsbehov.

Udgivelsens forfattere

  • Thyge TegtmejerHanne Louise Søgaard JensenAsger Graa AndreasenAmanda BechNanna Høygaard Lindeberg

Om denne udgivelse

  • Finansieret af

    Middelfart Kommune
  • Udgiver

    VIVE - Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd
Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd leverer viden, der bidrager til at udvikle velfærdssamfundet og til at styrke kvalitetsudvikling, effektivisering og styring i den offentlige sektor både i kommuner, regioner og nationalt.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Få vores nyeste viden serveret i din indbakke - hver uge!

Nyhedsbrev
Tlf: 44 45 55 00
Mail: vive@vive.dk
EAN: 5798000354845
CVR: 23 15 51 17
  • Nyheder og debat
  • Presse
  • Kontakt
  • Ledige stillinger
  • Tilgængelighedserklæring

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Få vores nyeste viden serveret i din indbakke - hver uge!

Nyhedsbrev